gelasert door een overijverige motoragent; chips in een 90km-zone; hoe registreren ze dat met een lasergun?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Waarom is een agent 'overijverig' als JIJ te hard rijdt?
- 90km-zone bestaat niet
- Gelaserd is met een 'd'.
Cryofiel
13 jaar geleden
Er bestaan wel weggedeelten waar een maximumsnelheid van 90 km/u geldt. Soms aangegeven middels matrixborden, soms middels vaste bebording.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar géén zone.
Cryofiel
13 jaar geleden
Da's waar, inderdaad.

Antwoorden (1)

De werking /meting bij een lasergun is erg technisch. Bij lasermeting wordt de lichtsnelheid (300.000.000 m/s) gebruikt om de snelheid van een voertuig te meten. Bij de meting wordt een lichtimpuls naar het voertuig gezonden en weer terug ontvangen. De tijd die de lichtimpuls nodig heeft is afhankelijk van de afstand. Omdat de lichtsnelheid bekend is, kan de afstand tot het voertuig vastgesteld worden. Vervolgens wordt een tweede lichtimpuls naar het voertuig gezonden en weer terug ontvangen. Ook nu kan de afstand tot het voertuig vastgesteld worden.

Bij een rijdend voertuig kan de afgelegde weg tussen de eerste en de tweede lichtimpuls op deze manier worden berekend. De tijd tussen de twee lichtimpulsen is een vaste instelling. Door de afgelegde weg te delen door de tijd kan de snelheid van het voertuig worden berekend. In formulevorm is dit snelheid (V) = afgelegde weg (S) : tijd (t). Voorbeeld: Een auto legt 100 meter af in 4 seconden. De snelheid is dan 100 : 4 = 25 m/s. Per uur wordt dat dan 25 x 3600 sec. ofwel 90 km per uur. Een lasermeting gebeurt uiteraard in een fractie van een seconde.