wat is er mis met het vergelijken van appels en peren?

Er is meer dan genoeg te vergelijken tussen appels en peren; de smaak, de prijs, vitaminegehalte...... Dit spreekwoord lijkt me nonsens, ik zou dus niet kunnen kiezen in een winkel of ik een kilo peren of een kilo appels ga kopen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er niets mis mee is, hoeveel appels is dan GELIJK AAN éen peer?
(antwoorden die smaak, prijs, vitaminegehalte of andere eigenschappen vergelijken worden niet goedgekeurd)

Het beste antwoord

Daar is niets mis mee. In principe kun je alles met elkaar vergelijken zelfs een oliebron met een tuinman. In dat laatste geval zal na grondige analyse alleen blijken dat je lijst van niet-overeenkomsten veel langer is dan het lijstje overeenkomsten.
Bovenstaand voorbeeld lijkt op een grapje maar dat is het niet. Ik wil zo beeldend mogelijk uitdrukken dat het om twee "verschillende soorten voorwerpen gaat. Meestal zijn mensen er meer in geïnteresseerd welke oliebron het meeste olie bevat o.i.d. dan in een vergelijking van een oliebron met een tuinman. Wat de tuinmannen betreft kijkt men het liefst naar de goedkoopste of degene die het beste werkt en dan zal een oliebron de tuinmanzoekende een worst wezen.
Datzelfde geld met appels en peren. Hoewel het beide fruitstukken zijn zullen de meeste mensen eerst de keuze maken of ze appels of peren willen hebben en dan vergelijken ze appels c.q. peren op prijs of kwaliteit.
Wat het gezegde beoogd duidelijk te maken is dat je inefficiënt bezig bent als je eigenschappen van andere dingen onderzoekt als je met hele andere dingen bezig bent.

Toegevoegd op 01-05-2009 21:00:56
Ik heb een beetje zitten knippen en plakken in de laatste alinea en daardooris het me niet opgevallen dat de zin niet loopt.
Ik wil graag een verbeterde versie van die laatste zin publiceren.
Wat het gezegde beoogt duidelijk te maken is dat je inefficiënt bezig bent als je eigenschappen van bepaalde dingen onderzoekt als je met hele andere dingen bezig bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er is niets mis mee zolang je maar weet dat het om twee verschillende soorten gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel ze veel overeenkomsten hebben, zijn appels en peren niet hetzelfde. Daarom mag je ze niet met elkaar vergelijken, althans volgens het spreekwoord. Van mij mag je alles met elkaar vergelijken, als je daar behoefte toe voelt...
Antoni
14 jaar geleden
Het gaat om argumenten in de trend van: Die appels zijn hier veel duurder dan de peren bij die andere groenteboer.

Dat is dus een vergelijking waar je helemaal niks aan hebt. En ze worden dagelijks gemaakt hoor... letterlijk zelfs nog wel.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat appels en peren veel verschillen. Zo lang je een vergelijking maakt tussen twee fruitsoorten maakt het niet uit. Maar als je wilt vergelijken tussen appels, dan is een peer niet relevant.