Wat is de grootste daad waarmee je kunt laten blijken dat je van iemand houdt?

'Houden van een ander is hem of haar accepteren en door dik en dun beschermen, het is zorgen voor de ander en, daaruit voortvloeiend, (mede-)verantwoordelijkheid nemen voor zijn of haar welzijn.
Houden van is daarom eerder een bewuste act dan iets wat je overkomt. Je besluit er toe, houdt je er aan, beroept je er op en cultiveert het met de jaren.

Houden van heeft betrekking op al het wezenlijke in een relatie, zoals de emoties en gevoelens, het seksuele en intieme, en het denken en handelen, plus dat wat de ander nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

Het betekent ongeveer hetzelfde als liefde voelen voor. Het verschil is dat we bij het laatste de gevoelswaarde van de relatie benadrukken terwijl we bij houden van de nadruk leggen bij verantwoordelijkheid nemen, en het beschermen van en zorgen voor de ander.'

Zo bezien lijkt een ouder vaker meer van zijn kind te kunnen houden dan andersom. Maar is dat ook zo? Een kind kan zijn ouder als deze er niet is (of bij overlijden) verschrikkelijk missen en verdrietig daar om zijn. Maar om te spreken van verantwoordelijkheid bij een jong kind lijkt, hoewel zeker niet onmogelijk, minder vanzelfsprekend als van ouder naar kind.

Maar wat is nu de grootste uitdrukking of wat dan ook 'van iemand houden'?

erotisi
8 jaar geleden
in: Overig
3.3K
Z512099
8 jaar geleden
Een orgaan afstaan.
erotisi
8 jaar geleden
Op zich wel een daad van liefde een orgaan afstaan. Maar volgens mij worden de meeste donaties gedaan aan onbekenden
erotisi
8 jaar geleden
Maar goed vaak zijn ze dan al overleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Iemand redden door jezelf daarvoor bewust op te offeren, of in extremis: het leven geven voor iemand.
jc54
8 jaar geleden
Helaas is het voor sommigen: de ander vrij laten, hem/haar zijn/haar eigen leven laten beleiden.
tinus1969
8 jaar geleden
Er is geen antwoord op deze vraag, omdat het hier om iets subjectiefs gaat; namelijk wat je zelf belangrijk vindt.
Wat de één een grote daad (van liefde) vindt, vindt de ander onbelangrijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met jc54. Als iemand 'alles' wil doen voor je welzijn, ga je je snel bekneld voelen. Je wordt daarmee ergens ook verplicht om je steeds 'goed te voelen' in de nabijheid van de ander. Anders gaat hij of zij zich schuldig voelen omdat hij tekortgeschoten is, ... Het kan nooit goed aflopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Tinus1969; je hebt natuurlijk helemaal gelijk, maar is dat niet inherent aan de categorie waar de vraag in is geplaatst?
Er wordt gevraagd naar een mening; dat is altijd subjectief.

Antwoorden (6)

Volgens Jezus' eigen woorden is dat het 'geven van je leven voor je vrienden' (Joh 15:13)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Inderdaad.
Maar Jezus' eigen handelen heeft dat zelfs overtroffen, namelijk dat Hij het leven gegeven heeft voor tot vrienden gemaakte vijanden.
De ultieme daad van liefde wordt wel eens genoemd als: het sterven voor die persoon.

Mijns inziens is de ultieme daad van liefde voor iemand lijden en dit lijden accepteren. Het levenslang dragen van een last en het levenslang lijden weegt voor mij zwaarder dan sterven. Het sterven op zich is slechts een moment, het dragen van een last en lijden is levenslang.

Het Bijbelse verhaal van Job laat zich hier prima voor lenen. God wilde het geloof in en de liefde van Job in hem testen. Daarvoor liet hij Job ongelofelijk lijden. Zijn familie stierf op de meest verschrikkelijke manier, zijn dorp ging ten onder, hij werd geplaagd door ziektes enzovoort. Job bleef God liefhebben en accepteerde zijn lijden, ondanks de verschrikkelijke dingen die God hem aandeed.

Dat is voor mij het ware geloof en de ultieme daad van liefde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Z512099
8 jaar geleden
Mooi gezegd, +
tinus1969
8 jaar geleden
Maar dat is slechts een subjectieve mening, want mss wil de ontvanger van die liefde wel helemaal niet dat je ervoor sterft. samen verder leven is veel gezelliger.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als ik liefde voor iemand voel,denk ik veel aan deze persoon,en wil ik die graag om me heen hebben
Soms is juist in leven blijven een enorme daad van liefde.

Toegevoegd na 5 minuten:
De grootste daad van liefde is verschillend. Dat kan in heel kleine dingen zitten, maar dat kan soms ook een groots gebaar zijn.

Mijn vriendin heeft denk ik liever dat ik haar voeten warm wrijf dan dat ik al het geld van de wereld voor haar ga verdienen.

Andersom houdt ik zielsveel van haar wanneer ze mij die glimlach van haar toont, maar zou ik het verschrikkelijk vinden als ze haar leven voor mij zou geven en ik zonder haar verder moest.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juist, de grootste daad heeft niets met lijden te maken, maar juist met de kleine dingen, een lach, of een knuffel, iedere dag een klein gebaar, dat uit jezelf komt. +
Z512099
8 jaar geleden
+, voor dat van die voeten :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus+ Mooi @Ozewiezewoze
De kern is dat het niet een groots gebaar hoeft te zijn , precies .
De ultieme daad is niet zo hoogdravend. Wat heb ik er aan als iemand sterft voor mij. Ik blijf alleen achter en moet met de gedachte voortleven dat iemand gestorven is voor mij. Dat gaat me niet lukken. Ik hou het een beetje meer met de voeten op de grond: Iets doen waar je zelf een hekel aan hebt voor iemand die daar blij van wordt. En dat maakt niet uit of dat dan een concert van de toppers is of een voetbalwedstrijd van Ajax . Als je dat kunt doen zonder te klagen, is dat ultieme liefde. Niet zo heldhaftig als doodgaan, maar voor sommige mensen toch doorzetten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Liefde kan je niet verklaren door een daad te stellen of een bewijs te leveren. Je kunt ook het begrip liefde niet nader omschrijven, omdat iedereen er een eigen invulling aan geeft. Liefde is iets wat je van binnen voelt en het je laat geven maar ook ontvangen!

Zowel de gever als de ontvanger, zijn verschillende karakters en hoewel ze hetzelfde voelen als ze echt van elkaar houden, zullen ze toch een eigen invulling eraan geven, want wat voor de een ultiem is kan voor de ander wel een hele andere betekenis hebben. Toch kan je stellen dat ze beiden rekening houden met het karakter en de wensen van de ander, al strookt het soms met het eigen karakter.

Zo kan het zijn dat de een al zijn/haar liefde denkt te bewijzen met een geweldige partij seks en de ander zal het bewijs ervan zien als de ander mooie gedichten schrijft en bij wijze van spreken 'de grond onder de voeten kust'. Weer een ander zal een mooi cadeau waar de ander aandacht of veel geld voor heeft gespendeerd als het grootste bewijs van liefde zien. Voor de meesten geldt eigenlijk; 'als het de ander maar gelukkig maakt, dan ben ik het ook'.

Ik ben er gewoon van overtuigd dat mijn man, in geval van nood, er het eerste voor zal zorgen dat zijn vrouw en kind veilig zijn en zichzelf als laatste in veiligheid zal brengen. Omgekeerd zal ik ook niet twijfelen als het erop aan zou komen, dat mijn kind als eerste veilig zal zijn...dat is denk ik voor elke moeder de eerste prioriteit. Al zou ik mezelf niet kunnen redden...als mijn kind het maar overleeft en dat weet ik heel zeker van mezelf.

Als je echt liefde voor iemand voelt, wil je diegene nooit uit je leven hebben en je neemt ook die dingen voor lief die je bij de nader tegenstaan/storen vanwege het andere karakter van de ander. Je voelt je verbonden en je wilt die ander gelukkig zien, omdat dat jou ook gelukkig maakt.
Je kunt om iemand geven, van iemand houden en je hebt liefde....

Dit laatste is voor mij de overtreffende trap, want het begint met geven om iemand. Je gaat er dan van houden en uiteindelijk is het uitgegroeid tot echte liefde. Echte Liefde voelen is namelijk een groeiproces en kan diep en stevig geworteld zijn!
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus+ Mooi!
Niet schrikken door ziekte, ...
niet bang worden door veranderingen, ...
niet opgeven bij misère, ...
gewoon niet weggaan, maar blijven ...

De grootste daad is er gewoon altijd voor iemand ...zijn... en ook blijven ..... en niet om wat voor reden , wat voor tegenslag dan ook, weggaan...

...maar toch is er op sommige momenten een mooi gezegde van toepassing: "Liefde houdt soms in: loslaten!"