hoe bereken je de molaire massa?

ik heb het ooit geweten maar kan er niet meer op komen dit is erg frustrerend. Zo had ik uitgerekend dat de molaire massa van C8H18 114 was hoe kom ik daar bij????

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
5.9K

Antwoorden (1)

1 Vind de relatieve atoommassa van het element. De relatieve atoommassa van een element is het gewogen gemiddelde, uitgedrukt in atomaire massa-eenheden (u), van de atoommassa's van alle natuurlijk voorkomende isotopen. Deze informatie vind je terug in het periodiek systeem. Als voorbeeld, waterstof heeft een relatieve atoommassa van 1,007; koolstof 12,0107; zuurstof 15,9994; en chloor 35,453.
2. Vermenigvuldig met de molaire massa. Deze wordt gedefinieerd als 1 gram per mol. Hiermee wordt de atomaire massa-eenheid omgezet in gram per mol, waardoor de molaire massa van waterstof gelijk wordt aan 1,007 gram per mol, koolstof 12,0107 gram per mol, zuurstof 15,9994 gram per mol en chloor 35,453 gram per mol.
3 Vind de molaire massa van een divalent molecuul. Sommige elementen vind je alleen in moleculen van 2 of meer. Dit houdt in dat, als je de molaire massa van een element wilt berekenen dat bijvoorbeeld is opgebouwd uit 2 atomen, zoals waterstof, zuurstof en chloor, bepaal dan de relatieve atoommassa en vermenigvuldig deze met de molaire massa, én vermenigvuldig het resultaat met 2.

De molaire massa van een element is dan dus gelijk aan de molaire massa van één atoom maal het aantal atomen in elk molecuul: bij waterstof, 1,007 maal 2, of 2,014 gram per mol; zuurstof, 15,9994 maal 2, of 31,9988 gram per mol; en bij chloor, 35,453 times 2, of 70,096 gram per mol.

Toegevoegd na 1 uur:
Voor een molecuul ( octaan) geldt : bekijk welke elementen erin zetten en hoeveel van elk element. De atoommassa 's optellen.