Is het eerlijk om bij wedstrijden door publiek en familie of kennissen op bijv je foto te laten stemmen?

Bij heel veel bijv fotowedstrijden zie je dat er gestemd moet worden en dat je werk op grond daarvan doorgaat naar de volgende ronde.
Om eigen werk op te waarderen andermans foto met een laag cijfer honoreren
Veel vrienden hoge score, weinig vrienden lage score
dus al zou je de schitterendste foto gemaakt hebben, jammer dan.

Toegevoegd na 55 minuten:
het gaat me niet om mijn eigen foto's het viel me op dat in mijn ogen een relatief zwakke foto zo veel stemmen had en een ander die ik mooi vind ( dat is persoonlijk dat weet ik) had nauwelijks stemmen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Het beste antwoord

Ik vind het niet eerlijk. Daarom doe ik nooit mee aan dat soort wedstrijden. En de argumenten die ik hierboven lees dat het maar een percentage is, daar ben ik het niet mee eens. Als iemand online flink actief is (hyves, fora etc) dan kan je zo duizenden mensen bereiken.

Wat ik denk dat een oplossing zou kunnen zijn is dat mensen minimaal op twee of drie foto's zouden moeten stemmen. Pas daarna wordt de stem geldig. Want dan heb je dat mensen ook nog op een andere leuke foto stemmen.

En verder ben ik ook niet voor het argument dat als je maar genoeg moeite doet om mensen voor je te laten stemmen, dat je daardoor het verdient om te winnen. Moeite doen kan alleen nooit een reden zijn voor de winst. Je moet ook nog talent hebben en de mooiste foto.

Dus uiteindelijk lijkt me een jury neutraler. Maar die kunnen ook een eigen smaak hebben. Dus is misschien een combi de oplossing. De helft van de punten van de jury en de helft van de stemmers (die dan nog steeds op minimaal twee foto's moeten hebben gestemd).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat heb ik dus ook vind jouw voorstel een goeie!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanks :)

Andere antwoorden (6)

Het is natuurlijk net wat je er zelf van vind, maar ik ben van mening dat als jij er heel veel tijd in stopt zodat iedereen op je stemt jij het ook verdient om te winnen. Maar het eerlijkste is natuurlijk als er gewoon een jury is die beoordeeld. dan kan het niet eerlijker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mwa.. Is het oneerlijk? niet echt; Echte fotowedstrijden kennen al snel 10.000 stemmen bij de winnende foto. Zelfs as jij een stuk of 100 man weet te overtuigen, is dat maar een procent van het aantal benodigde aantal stemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit iets oneerlijks in als je familie (of je vrienden, kennissen) alleen maar op jouw foto stemt (stemmen) om jou te helpen. Misschien is het wel een heel lelijke foto. In dat geval zou ik toch eens gaan nadenken over óf je familie, óf de kwaliteit van je foto's.

Maar ik ga ervan uit dat je een mooie foto hebt geplaatst. In dat geval is iedereen welkom met zijn mening, negatief of positief. Negatief zal wel in de minderheid zijn! Want: de foto is zo goed. Daar heb je geen familie of vriendenkring voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt eerlijk is het misschien niet, maar je kan het niet voorkomen.
Toch denk ik als je werkelijk een hele mooie foto hebt ingestuurd, deze toch wel gewaardeerd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Mathilde;

Het enige bestaansrecht voor dat soort 'wedstrijden' is de opbrengst van alle SMS'jes voor de organisator. De 'winnaar' is er daardoor al met al een stuk armer op geworden. Op zich is het niet oneerlijk omdat voor iedereen dezelfde regels gelden en de kansen even groot zijn. Maar niet iedereen is zo gek er veel tijd, geld en moeite in te steken om zoiets te winnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er alleen een publieksjury is en geen vak jury, die het uiteindelijke oordeel velt,is het idd oneerlijk.