Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt de R steeds bekakter in Nederland?

Waarom wordt de R steeds bekakter in Nederland.
Mensen die heerlijk kunnen spreken zoals bv Clairy Polak hoor je maar weinig meer, je hoort steeds meer, wobojt (Robert) en zo meer. Ook de E gaat er aan zoals likkoj (lekker) hoe komt dat toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
971

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Tja, je hebt gelijk en het is in Vlaanderen net zo. Maar waarom? Dat weet ik ook niet.
Maar wat ik wel weet:
Wie met de rollende R spreekt, spreekt veel duidelijker.
En ik vind dat rollende R mooier klinkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat mensen zich juist willen afzetten van de verpaupering de Nederlandse taal.

De jongeren spreken geen ABN meer en leerkrachten kunnen ze dit niet meer bijbrengen.

Tevens denkt men dat je intelligenter overkomt als je bekakt spreekt... Maar die hebben we zo door!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft met de media te maken.

"De Gooise r is de uitspraak van de letter r zoals men die, althans in naam, vooral in de Nederlandse streek het Gooi (provincie Noord-Holland) bezigt. Tegenwoordig is dit echter een wijdverbreide uitspraak van deze letter, die vooral in de Nederlandse media en in de Randstad voorkomt en verder in alle andere delen van Nederland".

Men hoort deze r dus veel in de media en denkt daardoor dat deze r zo uitgesproken dient te worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je daarmaa kan laten zien dat je niet tot het gewone volk behoort. Vroeger zeiden ze Hoofdorrup, nu is het Hoofdoojup in de vinexwijken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier een aantal "bekakte R sites " voor je.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding