Trekt de vacht van een schaap samen als het regent?

Wol krimpt. Krimpt het ook als het nog aan de schaap vast zit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
3.9K

Het beste antwoord

uit een andere bron ergens gevonden :

Waarom krimpen schapen niet als het regent?

Wol krimpt, omdat door wrijving, (warm) water (en zeep) de schubben van iedere wolvezel in elkaar 'grijpen'. De wolvezels gaan veel dichter op elkaar zitten waardoor de massa lijkt te krimpen.
Overigens is enkel de vacht van een schaap van wol, en niet het schaap zelf natuurlijk. Zijn vacht vervilt dus, niet de rest van het schaap.
Regen komt doorgaans niet in de buurt van de warme temperaturen, in regen zit geen zeep, en er is amper wrijving. De klitten in een wolvacht zijn de gevolgen van natuurlijke vervilting. Vilt is dus van wol, en dreadlocks zijn vervilte haren.
Wol vervilt het beste wanneer deze gekaard is: dusdanig gekamd dat alle wolvezels/schubben dezelfde kant op liggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk van niet. Wol ik namelijk bewerkt. Als het nog aan de schaap vast zit, natuurlijk niet. Dan is het ook nog geen wol, maar gewoon schapenvacht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee.
Als je het schaap in heet water zou wassen zal de vacht misschien een verandering in de structuur ondergaan.
Maar regen is koud water dus dat heeft al geen invloed.
Aangezien de vacht vettig is heeft het schaap al een natuurlijke afweer tegen regen en zal de vacht niet door en door nat borden.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, als de wol krimpt komt dit door vervilting daarvoor heb je natte warme (minstens 40°C.)wol nodig die intensief beweegt wordt. Zeep bevordert dit proces en breekt ook het vet van de natuurlijke wol af, zodat het beter vervilt.
Wol die op het schaap zit is zo vettig dat het normaal max. 17% vocht opneemt. Als het vet ervanaf is kan het tot 40% vocht opnemen, waardoor het beter vervilt/krimt.

Maar aangezien het schaap zichzelf niet wast met zeep, en dus niet met een dusdanig natte en warme vacht rondloopt die het daarbij onderling intensief beweegt, zal het niet krimpen.