waarom neuspeuteren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat laatste jaren anders word gekeken aan mensen die neuspeuteren. Snapje wat ik bedoel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de laatste jaren???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat mij betreft laatste jaren.

Het beste antwoord

Omdat er ook na het snuiten nog harde stukjes in de holtes van je neus achterblijven. Soms jeuken die een beetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit antwoord is gewoon knip- en plakwerk, (want er stond zoveel in dat ik het te lang vond om in eigen woorden te typen) maar ik vond het zo grappig dat ik het jullie niet wil onthouden...

Of je het nou een smakelijke gewoonte vindt of niet, neuspeuteren is iets van alle
dagen en alle tijden. Iedereen haalt wel eens iets uit zijn of haar reukorgaan. Een enkele keer neuspeuteren is heel normaal, als het daar kriebelt of als er iets in de weg
zit. De vraag 'waarom neuspeuteren we?' gaat dan ook niet over die ene keer dat iemand zit te krabben of te pulken. We doelen op de buitensporige gevallen: mensen
die het peuteren niet kunnen laten en bij wijze van spreken de halve dag in de neusgaten zitten te friemelen en het soms ook nog opeten.

Neuspeuteren is geen bekend onderzoeksterrein. Er is weinig over gepubliceerd. Voor zover bekend zijn er slechts enkele onderzoeken naar neuspeuteren gedaan. Het bekendste is dat van de Indiase psychiater en psychofarmacoloog Andrade in 2001. Met een chique woord heet extreem neuspeuteren rhinotillexomania (rhino = neus; tillexis = de gewoonte om te peuteren; mania = obsessie). Ziet u in uw achteruitkijkspiegeltje
een automobilist(e) die zich onophoudelijk een weg 'naar boven' wroet, bedenk dan: dat is waarschijnlijk een rhinotillexomaan.

Waarom er mensen zijn die buitensporig vaak neuspeuteren (als je ze bij elkaar telt zijn
het hele volksstammen), is duidelijk: het is een tic, een dwangmatige handeling die onnodig is maar die je niet meer kunt tegenhouden....... De reden dat mensen dát opeten, kan verklaard worden door het feit
dat een mens niet vies is van zichzelf. Van een ander zou je het nooit opeten, laat staan áánraken, maar is het van jezelf dan maakt het niets uit. Al met al geldt voor neuspeuteren: het is leuk om te doen, maar verschrikkelijk om te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 heel duidelijk. en interessant ook
Ik heb ooit op radio Noord-Holland gehoord dat een arts vertelde dat neus peuteren goed voor je is omdat je met een zakdoek niet overal bij komt. Dus vooral neus peuteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je altijd iets te eten bij je!