Waar komt de term "zondebok" vandaan?

Lijkt me wel een gepaste vraag, zo in de periode rond Pasen

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Het beste antwoord

Als je een overtreding van een goddelijk gebod had begaan, kon je dat goedmaken met een verzoeningsoffer. Daartoe werd een lam of geitje geslacht en geofferd.
En dan een bokje, omdat die later geen melk geven.
Dus voor de zonde van de één werd de ander geofferd: de zondebok.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dit stamt uit het aloude gezegde; de beste zondebokken staan op stal
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Echter, waar komt de term "zondebok" vandaan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wrm is dit alleen een gepaste vraag tijdens pasen? omdat we dan opeens het heilige boontje gaan uithangen?
Vroeger werd er eens per jaar een bok (mannelijke geit) de woestijn in gestuurd, met daarop symbolisch de zonden van een volk geladen, door het dier bijv. eerst te slaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een andere populaire en vulgariserende uitleg is dat bokken te veel groene blaadjes aten en daarom maar eens goed gestraft moest worden. (Uit "verhalen en legenden in de zestiende eeuw van noord-oost pruisen)