Tips en trucs voor een trouwreportage?

Ik heb vrijdag mijn eerste echte fotografie opdracht, een bruiloft.. Heel spannend allemaal.. Wie heeft nog wat tips voor me?

Toegevoegd na 16 minuten:
Spannend ook omdat het gaat sneeuwen en de bruid is in het zwart en er worden door de gasten waarschijnlijk hoeden gedragen..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp dat je beginnend beroeps bent? Als je dat dan zo kort van te voren (het is morgen al op het moment dat ik dit schrijf) op een site als deze moet vragen adviseer ik ja als fotograaf/cameraman om een professionele huwelijksfotograaf te bellen om het voor jou te doen. Dit is een beetje hetzelfde als op school 4 jaar lang met de pet er naar gooien en dan 1 dag voor het examen nog eens gaan leren. Dan ben je ook te laat. Ik kan je wel tips geven, maar dat heeft geen enkele zin. Die tips moet je namelijk op een model oefenen zodat je het op het moment supreme feilloos kan doen. En die tijd heb je niet meer. Huur een prof in, dat wat hij duurder is als jij beschouw je als boete/leergeld en maak je er af dat je een buikgriep hebt opgelopen. (dat kan in 1 dag) Zo krijgt het echtpaar goede foto's en jij red je gezicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor dit fijne en motiverende antwoord! Ik ben al weken bezig met voorbereiden, alles is in kannen en kruiken.. Ik vraag om nog tips en trucs inderdaad maar dan vooral de kleine dingetjes, zo van Goh let eens op de tranen van de ouders ofzo.. Ik heb er niet om gevraagd om volledig afgemaakt en in de grond geboord te worden.. Als amateur fotografe moet je toch een keer beginnen om zo ervaring op te doen. Nogmaals ik ben er klaar voor en dan krijg ik deze belerende en zwaar lullige reactie.. Tof van je! Ga vooral zo door!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Botvier je eigen frustraties, boosheid en verdriet maar op een ander, maar niet op mij! Ik geloof er wel in dat er een toekomst in fotografie is en ik ga niet bij de pakken neerzitten maar knok! Ik ben gevraagd door het bruidspaar om foto's te maken, heb eerst nee gezegd, ze hebben me na een poos weten te overtuigen van hun vertrouwen in mij.. Onder de voorwaarde dat ik geen ervaring heb en dus niks kan garanderen zijn ze vol blijven houden dat ik het moet doen..
Waarom zit ik me trouwens zo te verdedigen? Waarschijnlijk omdat ik zeer gekwetst ben!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit je vraag blijkt niet dat je een ervaren amateur-fotograaf bent. Dan klinkt het een beetje raar wanneer je anderhalve dag voordat je aan de slag moet om tips vraagt.

Antwoorden (4)

Plak in ieder geval de foto's op de juiste volgorde in het album.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let op schaduwen (als de zon gaat schijnen), die mogen niet door gezichten etc lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga vantevoren naar de locatie kijken.
Ook binnen als dat kan:
lichtval, tijdstip, ramen, flitsen mag? Proefopnames etc.

Bespreek vantevoren heel goed met het bruidspaar wat de wensen zijn.
Sommige mensen houden van ongedwongen foto's en anderen van statie portretten. Het kan zijn dat ze aparte artistieke foto’s leuk vinden of van een klassieke stijl houden. Een goede trouwfotograaf zorgt dat iedereen voordelig op de foto's staat, de sfeer van de dag overkomt en de liefste gasten vastgelegd worden.

Heb je twee camera's? Voldoende reservespullen?
Een assistent voor je reservespullen en paraplu en reflector? Iemand die je kan helpen bij de regie? Zoals het goed leggen van de bruidsjurk enzo.
En een witte reflectieparaplu? Of een andere opvouwbare reflector?
Lees hier meer tips:

http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/tips_en_truuks/tips_voor_het_maken_van_een_bruidsreportage.asp

http://hobby-en-vrije-tijd.infoyo.nl/fotografie/9641-tips-voor-mooie-trouwfotos.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En maak ook heel erg veel foto's! Het kost niets extra sinds we digitaal schieten.
Dan heb je de meeste kans dat er goede bijzitten. Bovendien heeft er bij een groepsfoto bijna altijd wel iemand z'n ogen dicht...
Maak ook direct na het jawoord een foto, dan wordt er juist gelachen en is de spanning van hun gezichten af.
Vraag vooraf of het bruidspaar aparte foto's wil van alle stellen / gezinnen. Hou rekening met laser/feestverlichting

Toegevoegd na 6 minuten:
Details van de jurk en het kapsel zijn leuke items om rond een mooie foto van de bruid in een album te plaatsen. Evenals de ringen en het boeket.

Succes!