hoelang blijft een overtreding geldig? vijf jaar? tien jaar?

het gaat over iemand telefonisch lastig vallen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.4K

Antwoorden (4)

Als het bij de politie bekend is vergeten ze dat in principe niet meer, tenzij je nog minderjarig bent. De vraag is dus: wat voor overtreding is het?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt van de straf af die de overtreder heeft gekregen. Als daar een voorwaardelijke straf aan is gekoppeld met een bepaalde proeftijd, mag je binnen die proeftijd door hem/haar niet telefonisch lastiggevallen worden.

Toegevoegd na 42 minuten:
Dat geldt ook voor bijvoorbeeld een straatverbod. De rechter bepaalt hoelang dat verbod geldig is. In de praktijk is dat meestal een kwestie van maanden en zeker niet vijf of tien jaar. Heb je, indien dat verbod is opgeheven, weer last (van een stalker?), dan zal er opnieuw aangifte moeten worden gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overtredingen verjaren niet, schuld ook niet... Schuld is schuld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe lang blijft een registratie staan?
Dat hangt er in de eerste plaats van af of het om een overtreding gaat of om een misdrijf. Ook de ernst van de veroordeling speelt mee.

Voor een overtreding
Gegevens over kleinere overtredingen worden geschrapt 5 jaar na het definitieve vonnis, de verjaring of het overlijden van de betrokkene. Bent u veroordeeld tot een vrijheidsstraf of taakstraf, of tot een boete van meer dan € 4.500, dan blijft dit 10 jaar geregistreerd staan.