Ik moet mijn weegschaal calibreren,maar ik heb geen ijkgewichten.Is er in het huis iets te vinden van precies een gram en honderd gram?

Toegevoegd na 9 minuten:
De weegschaal gaat tot 100 gram...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.3K

Het beste antwoord

Niet een gram. Maar 0 gram natuurlijk wel (Niets er op leggen moet 0 zijn).

100 gram is lastig. kan je weegschaal ook een kilo aan? Een liter water van 20 graden is precies een kilo. Ook je pak suiker of bloem zit tussen de 980 en 1020 gram in.
Je kan natuurlijk 100ml water nemen, maar dat wordt snel onnauwkeurig afmeten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Water wegen:
Zet je maatbeker op de weegschaal; reset de weegschaal naar 0. Vervolgens vul je de maatbeker tot 100 of 1000ml en weeg je het geheel nog een keer. Dan heb je precies het gewicht van de hoeveelheid water gemeten.

Toegevoegd na 13 minuten:
10 2 euro munten + 2 50 cent munten komt uit op 99,6 gram. 'Close enough'?

http://euro.raddos.de/nederlands/munten.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heb je ook geen andere weegschaal in huis (keuken weegschaal o.i.d.) waarmee je het voor kan wegen? Anders zou ik toch even vragen of de buren er een hebben want het lijkt mij lastig om in huis iets te vinden wat precies 1 of 100 gram is, veel dingen hebben wel een lichte afwijking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gaat te ver. Als het om een huishoudweegschaal gaat maakt een paar gram meer of minder niet uit.
Als het gaat om te calibreren van een electronische weegschaal waarbij het gewicht op een duizendste belangrijk is, had je deze vraag niet gesteld maar proff. hulp ingeroepen. Bijvoorbeeld de leverancier van je weegschaal.
Als je brood gaat bakken maakt het allemaal niet uit. Anders graag uitleg van wat je nou eigenlijk wilt.