Hoe kan zijn dat er verschillende soorten bloedgroepen bestaan. Bloed is toch bloed?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Op dezelfde manier als er verschillende haarkleuren zijn, terwijl haar toch gewoon haar is: genetische verschillen.

In het geval van rode bloedcellen, staat de A of B voor een bepaald uitstulpinkje op de cel. Je afweersysteem herkent cellen die een ander uitstulpinkje hebben dan je eigen cellen als 'vreemd', en zal ze dus aanvallen alsof het ziektekiemen waren. Daarom kan iemand met het A-uitstulpinkje geen bloed krijgen van iemand met een B-uitstulpinkje en vice versa. De afwezigheid van het uitstulpinkje triggert het afweersysteem niet, daarom kan iemand met bloedgroep AB wel bloed krijgen van iemand met bloedgroep A, en kan iedereen bloed krijgen van iemand met bloedgroep O (eigenlijk bloedgroep nul, waar de A- en B- uitstulpinkjes allebei afwezig zijn).

Later is er nog een soort uitstulping bij rode bloedcellen ontdekt, die is Rhesusfactor genoemd. Dit heb je óf wel, óf niet (er zijn dus geen verschillende 'smaken' zoals bij A of B) en dit wordt aangeduid door de + of - achter de bloedgroep. Ook hier: mensen met rhesusfactor kunnen bloed krijgen van mensen met óf zonder rhesusfactor, terwijl mensen zonder rhesusfactor alleen bloed kunnen krijgen van mensen die ook geen rhesusfactor hebben.

Bovenstaand verhaal is de reden dat er bij bloedbanken veel vraag is naar bloedgroep O-. Dit is bloed dat mensen van alle andere bloedgroepen veilig kunnen krijgen, en wat dus ook bruikbaar is als van bijvoorbeeld een verkeersslachtoffer de bloedgroep nog niet is vastgesteld en er toch bloedtransfusie noodzakelijk is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sjonge, met het verkeerde been uit bed gestapt? Ik heb geprobeerd het begrijpelijk uit te leggen. En niet uit de Okki, maar gewoon uit parate kennis. Moet ik echt beginnen over allelen, antigenen en agglutinatie om maar pretentieus genoeg over te komen? Een begrijpelijke uitleg is wat mij betreft een stuk waardevoller dan een antwoord dat vooral bedoeld is om zelf zo slim mogelijk over te komen. Waar blijft uw antwoord trouwens?

Andere antwoorden (3)

Door de evolutie.
De mens is gaan trekken over de wereld aarde en heeft zich moeten aanpassen aan nieuwe omstandigheden, klimaat, voedsel, e.d.
Er zijn hele dieten die ervan uitgaan dat je per bloedgroep een ander dieet moet volgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals ik al eerder vragen over het leven heb beantwoord. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als God een beetje wijs was geweest dan had hij wel 1 bloedgroep gemaakt die perfect was geweest voor het doel. Ga gewoon naar het sprookjesbos in de Efteling als je zo van sprookjes houdt, maar wij op deze site houden van serieuze antwoorden.
Er zijn meer dan dertig bloedgroepsystemen die door de International Society of Blood Transfusion worden erkend.