Energiebesparen. Waarom dan 's avonds en 's nachts zoveel verlichting in kantoorgebouwen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.5K

Antwoorden (9)

Toen was dat nog niet, die energiebesparing... vandaar

dus die waren nog uit het prebesparingstijdperk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn de schoonmaakdiensten .Die kunnen overdag moeilijk de boel grondig reinigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is ook een onderdeel van de beveiling, een volslagen donker gebouw (ook scholen) zijn een makkelijk doelwit voor inbrekers omdat ze van buitenaf niet te zien zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is inderdaad vaak nutteloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verlichting is vaak niet de grootste energiegebruiker uit een gebouw. Alle computers uit lijkt me logischer dan de verlichting, die vaak voor de veiligheid nog aan blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap daarom ook niet waarom er geen bewegingsmelders geïnstalleerd worden. Zo vergeet je nooit een licht uit te doen en als er 's nachts een inbreker komt, gaat het lampie aan. Het nieuwe Deltion College in Zwolle heeft op deze manier de lokalen verlicht. Zolang er beweging is, is het licht aan. Dacht dat als er 10 minuten niemand meer is, de lichten weer uitgaan. De concërge schijnt er ook erg blij mee te zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lampen die jij bedoeld is nood- en beveiligingsverlichting. Deze moeten -verplicht- branden.
Overige kantoorlampen kunnen inderdaad voorzien worden van sensoren. Zo werk ik in een pand die voorzien is van speciale TL-balken met ingebouwde sensoren. Deze sensoren schakelen de verlichting pas in wanneer het echt nodig is en wanneer er personeel aanwezig is. De sensoren regelen ook de lichtsterkte van de TL-buizen en schakelen de verlichting uit als de laatste medewerker het kantoor heeft verlaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij op kantoor werd er schoongemaakt tot 08:00 uur. Daarna werden alle lichten op de verdiepingen uitgedaan, behalve daar waar overwerkers zitten. Zodra zij zich bij de beveiliging hebben afgemeld, wordt daar ook de verlichting uitgedaan. Maar per saldo was bij ons in het hele pand (13 verdiepingen) de hele nacht wel op 2 tot 3 verdiepingen het licht aan, maar dat in verband met werken.
Op de andere verdiepingen wel het licht uit.

Misschien wordt er tegenwoordig overal veel overgewerkt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn kantoor gebeurd dit ook.. en ik vind dit werkelijk een aanfluiting, vooral aangezien het feit dat er een hele tijd een levensgote sticker op de gevel hing met daarop de tekst; 1001 klimaatoplossingen te koop. !!!!
Bij ons heeft dit trouwens niets te maken met schoonmakers oid, er is een afspraak dat de laatste die weg gaat van een kamer daar de lichten uit doet en de laatste op een etage de ganglichten...helaas zijn er maar weinig die hier op letten. Ik dring al jaren aan op een tijdklok...maar nee...