ik dacht ook een esschenaar.
jij woont in Utrecht, maar bent toch ook geen Utrechtenaar?

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb eens zitten zoeken, maar volgens mij zijn mensen uit Esch gewoon Haarenezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat is weer een Utrechter. Er zijn dacht ik, geen regels voor, gewoon wat het beste klinkt, is in gebruik geraakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige bronnen spreken elkaar een beetje tegen, maar Utrechtenaar kan volgens Van Dale naast het scheldwoord voor homosexueel ook nog steeds gebruikt worden voor inwoner van Utrecht. Op vandale.nl is inwoner van Utrecht zelfs de enige betekenis die zij vernoemen. Zie
http://www.nrc.nl/krant/article1628058.ece/Utrechter%2C_Utrechtenaar en http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=utrechtenaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de Van Dale werken ook alleen maar Utrechenaren, maar geen Eschenaren, nog Eschenezen.
Als je er vanuit gaat, dat Google de waarheid spreekt,
dan ben je een Eschenaar.

(Een) Escher gaat toch meestal over DE Escher en dan bedoel ik de kunstenaar zoals in de 2e bron vermeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eschenaar is net als bijv. Utrechtenaar een verouderde uitdrukking. Tegenwoordig is het ook Utrechter omdat de hoofdredacteur v.h. Utrechts nieuwsblad zich ergerde aan het feit dat sinds de Utrechtse homoseksuele affaire van
1730 de Utrechtenaar de tweede betekenis van homoseksueel had gekregen. Tegenwoordig kan je beide zeggen, maar -er is het meest voorkomende. Haarlemenaar,Amsterdammenaar, dat klinkt toch niet?Er zijn maar enkele steden die niet -er zijn, zoals Den Haag en Den Bosch. Eschenaar en escher zijn gewoon synoniemen met dezelfde betekenis, het kan allebei.
Ik denk als iemand onze grote graficus niet zou kennen, diegene het niet vreemd zou vinden om 'Escher' te zeggen.
14 jaar geleden
Zaterdag 3 April kun je een kermisvierder in Esch zijn!
Op alle andere dagen ben je een Eschterling.