Onze kalender telt het aantal omwentelingen van de aarde om de zon. Het grote voordeel hiervan is dat de seizoenen elk jaar op gelijke datums vallen.....

Lees meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat niet zo is dan was het nu al zomer. Het is maar goed dat het bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Februari (ook wel: sprokkelmaand, schrikkelmaand, kortemaand, slijkmaand, regenmaand) [1] is de tweede maand van het jaar in de Gregoriaanse kalender, en heeft 28 dagen in gewone jaren, en 29 dagen in schrikkeljaren. 30 februari is in de geschiedenis drie keer voorgekomen. Februari is genoemd naar de Romeinse god Februus, de god van de purificatie/onderwereld. Bij de oude Romeinen was februari de maand van de grote reiniging en boetedoening (de februa). In de oudste Romeinse kalender, die tien maanden telde, kwam februari niet voor. Toen het jaar werd verdeeld in twaalf maanden (onder keizer Pompilius), werd de laatste maand februaris gedoopt. Het jaar begon dus met maart.

De schrikkeldag verrekende men logischerwijze aan het einde van het jaar, dus aan het eind van februari. Eerst in het jaar 456 werd januari de eerste en februari de tweede maand, de schrikkeldag bleef nu ten bate van de tweede maand komen.

Januari en februari zijn de laatste twee maanden die aan de kalender werden toegevoegd, aangezien de Romeinen de winter als een maandloze periode zagen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort gezegd. Vroeger begon het jaar op 1 maart en had februari het aantal dagen dat resteerde om een jaar vol te maken (de tijd die de aarde nodig had om 1x om de zon te draaien).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het oude Romeinse Rijk gebruikte men een kalender die bestaat uit 10 maanden.

In die tijd was maart de eerste maand van het jaar en bestonden januari en februari dus nog niet. Julius Ceasar vond de kalender te rommelig en heeft ervoor gezorgd dat elke maand van het jaar benoemd werd. Er waren echter niet genoeg dagen over om weer twee maanden van 30 of 31 dagen te maken. Vandaar dat februari (de laatste maand) maar 28 dagen heeft.

Leuk om te weten, tijdens een schrikkeljaar heeft februari 29 dagen. Dat is nodig omdat een jaar niet precies 365 dagen duurt. Een echt jaar duurt namelijk 365 dagen, 5 uren, 48 minuten en 45,1814 seconden. Na vier jaar komen we bijna een dag te kort. Om dit te voorkomen is het schrikkeljaar ingevoerd.
Zonder schrikkeljaar zouden we namelijk na 600 jaar oud en nieuw in de zomer vieren.