Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

druk y uit in x: x+xy=7 hoe doe je dit?

druk y uit in x, x+xy=7

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Overig
9.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zorg dat y alleen komt te staan.

dus:

x+xy=7

verminder beide "kanten" met x:

xy=7-x

deel nu beide "kanten" door x:

y=(7-x)/x
(Lees meer...)
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar dan nog een klein vraagje wanneer staat de x boven of beneden in de deel som, ik heb net namelijk deze som gedaan:
2+ x/y =x
-2
x / y = x-2
delen door x
dit had ik y= x-2 / x maar in het antwoorden boek stond x / x-2 waarom? alvast hartelijk bedankt
Antoni
10 jaar geleden
Graag gedaan. Ik vraag me nu eigenlijk af wat voor grafiek uit dit soort formules komt, maar dat is waarschijnlijk moeilijk te vertellen met woorden.
Cryofiel
10 jaar geleden
@gast, x/y=x-2 klopt nog. Als je dan deelt door x, staat er links 1/y en rechts (x-2)/x. Dus
1/y = (x-2)/x Nu kun je aan beide kanten alles wat boven staat naar onder doen, en alles wat onder staat naar boven doen: y/1 = x/(x-2) Omdat y/1 hetzelfde is als y, staat hier y = x / (x-2) Net als in je antwoordenboek dus.
Antoni
10 jaar geleden
Je moet zorgen, dat je de juiste berekening met beide kanten doet, zodat uiteindelijk y alleen aan één kant staat. dus: 2+x/y=x Beide kanten verminderen met 2 x/y=x-2 Beide kanten vermenigvuldigen met 1/x (of delen door x, dat klopt), zodat links alleen y blijft staan: 1/x maal x/y=1/x maal x-2
y=(x-2)/x Ik krijg de indruk dat het antwoord in je antwoordenboek verkeerd is vermeld.
Antoni
10 jaar geleden
Cryofiel, je hebt gelijk, mijn laatste berekening is onjuist. Jouw berekening en het antwoord in het antwoordenboek zijn juist.
Antoni
10 jaar geleden
Gast179191, sorry voor het misverstand. Gelukkig gaf Cryofiel wel de juiste oplossing!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oke hartelijk bedankt jullie twee ik snap het nu, als het nog niet bestaat, zou het dan niet slim zijn om een soort wiskunde( of alle huiswerk vormen) live hulp chat site te maken? ik en ik denk heel veel andere mensen zouden dat fijn en handig vinden. het is maar een idee maar alsnog heel erg bedankt.
Antoni
10 jaar geleden
Goed idee, maar misschien bestaat dat al bijvoorbeeld op een site als www.scholieren.com, maar zo goed ken ik die site niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt ik snap het nu!

Andere antwoorden (1)

als je y uitdrukt in x, betekent dat dat je y aan de ene kant van de '=' hebt staan, en aan de andere kant een formule/functie waarin x voorkomt. Hoe doe je dat? simpel: alles aan beide kanten doen, zo, dat je y 'loskrijgt':

x + xy = 7
xy = 7 - x (beide kanten - x )
y = (7-x) / x (beide kanten / x )

Nu staat de y 'los', er staat aan de ene kant alleen een y.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding