Kunnen vissen in Nederland bijten?

Een bekende van me zegt dat hij toen hij klein was gebeten is door een vis (in een ven, niet in de zee). Ik heb er nog nooit eerder van gehoord, dus vroeg me af of dat dit daadwerkelijk kan of dat het misschien iets anders is geweest.

Weet jij het antwoord?

/2500

Een snoek kan flink bijten denk ik.

Natuurlijk , denk maar aan snoeken.

Ja het zou kunnen, maar als een snoek je bijt heb je wel flinke schade hoor. Het kan ook een grote tor ofzo geweest zijn, die kunnen namelijk ook flink "bijten" met hun scharen.

Elk dier dat moet eten om in leven te blijven kan bijten. Net zoals een mens bijt... Dus ook één vis kan bijten...

Zeker kunnen ze bijten, denk maar aan snoekbaars, snoek, baars en ook een graskarper kan behoorlijk in je vingers knijpen.

Snoek, snoekbaars al hoewel mij het vreemd lijkt dat deze in een ven zwemmen. Misschien een salamander of iets in die geest. Of ik moet er nu helemaal naast zitten.

Snoeken zitten juist is slootjes en en smalle doorgangetjes. De kans dat hij bijt is klein. Hij zal echter alleen aanvallen als hij in het nauw zit. EN een salamander bijten?

Toen ik vroeger ging vissen vroegen ze al "willen ze bijten?" Vaak was het antwoord nee, maar niet altijd! Er zijn vissen die tanden hebben, hierboven voorbeelden genoeg, dus ja, vissen kunnen je bijten. Er zitten geen haaien in de sloot, maar een snoek zou je bloedende krassen kunnen bezorgen.

Tuurlijk, waarom niet?

Nee, een snoek zal je alleen maar bijten als je je vinger voor zijn neus houdt op het droge. Waarschijnlijker is gestoten aan iets of gebeten door een slang of kever.

Er zitten tegenwordig meerdere uitheemse schildpadden soorten in Nederlandse wateren die wel vaker bijten.

Nee, daar is Nederland te groot voor.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100