Wat kan de ondernemingsraad doen bij een reeds eerder aangekondigde reorganisatie waarbij nu enkele werknemers in functie en loon naar beneden gaan ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Ik denk weinig...

De OR heeft veelal in alle beslotenheid ingestemd met de aangekondigde reorganisaties. Dit om de heel simpele reden dat er geen ander uitweg is, behalve ontslag...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit kan niet zonder toestemming van de ondernemingsraad:

Artikel 27
1. De ondernemer behoeft de instemming van de ondernemingsraad voor elk door hem voorgenomen besluit tot vaststelling, wijziging of intrekking van:

a. een regeling met betrekking tot een pensioenverzekering, een winstdelingsregeling of een spaarregeling;
b. een werktijd- of een vakantieregeling;
c. een belonings- of een functiewaarderingssysteem;
d. een regeling op het gebied van de arbeidsomstandigheden, het ziekteverzuim of het reïntegratiebeleid;
e. een regeling op het gebied van het aanstellings-, ontslag- of bevorderingsbeleid;
f. een regeling op het gebied van de personeelsopleiding;
g. een regeling op het gebied van de personeelsbeoordeling;
h. een regeling op het gebied van het bedrijfsmaatschappelijk werk;
i. een regeling op het gebied van het werkoverleg;
j. een regeling op het gebied van de behandeling van klachten;
k. een regeling omtrent het verwerken van alsmede de bescherming van de persoonsgegevens van de in de onderneming werkzame personen;
l. een regeling inzake voorzieningen die gericht zijn op of geschikt zijn voor waarneming van of controle op aanwezigheid, gedrag of prestaties van de in de onderneming werkzame personen;

een en ander voor zover betrekking hebbende op alle of een groep van de in de onderneming werkzame personen.

Als de OR dus niet instemt met een voorstel, mag de directie de regeling niet invoeren.