Wat betekent octaaf, sextet, kwartijn enz. precies? En wat is de betekenis van metrum?

Ik weet dat metrum zoiets als ritme betekent, maar daar heb ik niet heel veel aan...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
7.7K

Het beste antwoord

Versvormen

Gedichten bestaan uit één of meer strofen. Deze worden gescheiden door een witregel.

Strofen onderscheiden we op grond van het aantal versregels:

twee regels: distichon
drie regels: terzine of terzet
vier regels: kwatrijn
vijf regels: kwintijn of quintet
zes regels: sextet
zeven regels: septet
acht regels: octaaf

Een metrum of versvoet (Grieks: μετρον, maat) is een vooral in de muziek en de poëzie veel gebruikte term voor een combinatie van een beklemtoonde en een onbeklemtoonde lettergreep. In de muziek spreekt men ook van maat, in de poëzie van versmaat.

Toegevoegd na 25 minuten:
Kijk een op de onderstaande sites.
Daar staat nog veel meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Octaaf en sextet zijn het aantal tonen hoger dan de grondtoon. Een octaaf is de 8 (octa=8), hoger, sextet 6, kwart 4.
Metrum is het tempo van een stuk. Bijvoorbeeld 80 kwartnoten per minuut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus een kwart op b is e, octaaf op c is c (maar dan hoger)