Wat is het beste lettertype voor drukwerk?

Welk lettertype wordt meest gebruikt en welk lettertype is het best leesbaar in b.v. tijdschriften?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Het beste antwoord

Helaas toch een uitgebalanceerde schreefletter, zoals de Times. Kopregels en korte teksten schreefloos geven wel een moderner of frisser beeld, maar vraag je eens af waarom b.v. een KRAMERS woordenboek toch kiest voor een fatsoenlijke schreefletter. Tijdschriften of boekjes met grote lappen schreefloze tekst willen gewoon bij de tijd zijn. Glossy tijdschriften op glossy papier vermoeid de ogen en zondigd eigenlijk daardoor tegen het prettig lezen. Probeer het maar eens uit.

Toegevoegd na 7 minuten:
We hebben het hier toch over best leesbaar drukwerk en niet over computeren of beeldscherm!

Toegevoegd na 2 dagen:
Teksten op een scherm en teksten op papier zijn twee compleet verschillende dingen.
Letters met schreef zijn geschikt voor grote hoeveelheden tekst omdat ze gemakkelijk leesbaar zijn. De lettergrootte speelt ook een rol.
Schreefloze letters ogen veel zakelijker en zijn de laatste tijd nogal "In".
Verschillende studies hebben aangetoond dat Serif-fonds (lettertypen met schreven) een beter begrip van de tekst opleveren dan der Sans-Serif-fonds,(zonder schreven)zoals de Arial, die speciaal voor het beeldscherm is ontwikkeld.
De leesbaarheid kan het beste getest worden met heel kleine teksten. De r en de n zal bij de Arial de neiging krijgen tot plakken. (rn wordt een m).
Leesbare schreefletters zijn er talloos waarbij de sfeer, het onderwerp en doel een rol speelt met de smaak. Times-New-Roman, Caslon, Garamond, Bodoni of noem maar op, hebben hun eigen sfeer en kunnen allen geschikt zijn.
Helaas wordt ik nu weer weggeroepen.
Hoop dat ik nu toch iets duidelijker ben geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hier is vanalles te lezen over lettertypes voor gebruik bij drukken of gebruik op beeldschermen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Schreef
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Arial is zeker het beste te lezen!
Ook bijna altijd verplicht te gebruiken voor school werken!