Heeft er iemand nog goeie tips voor als je met krukken loopt?

Ik heb mijn enkelbanden gescheurd en misschien heeft er iemand nog wat tips?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
7.6K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vervelend ik heb er zelf geen ervaring mee dus geef geen antwoord maar wens je wel erg veel beterschap en sterkte!

Antwoorden (8)

ik spreek op dit moment als ervaringsdeskundige.
Goed oefenen en armen gestrekt houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben niet ervaringsdeskundig met gescheurde enkelbanden, maar wel met het lopen met krukken (gebroken enkel). Ik heb destijds een bureaustoel op wielen beneden gebruikt, tijdens staande activiteiten, waarbij ik mijn beide handen nodig had (zoals bijv. eten koken) . Het been dat ik niet mocht belasten, legde ik op de stoel, het goede been stond ik op. Zo kon ik mij prima in de keuken voortbewegen zonder krukken.
Verder plande ik de dag goed, zodat ik zo min mogelijk de trap op en af hoefde.
Beterschap!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beste,
Ik heb geen tips, dat spijt me, maar ik wil je
wel van harte beterschap wensen

lieve groetjes,
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben ook ervaringsdeskundige met krukken door een veelvoudige beenbreuk die ik had.

Mijn advies is gewoon proberen zoals men het je eventueel ook aanleert. In mijn geval werd er namelijk door een fysiotherapeut uitgelegd hoe ik ermee moest lopen.

In het begin is het (naar mijn mening) een zware en ietwat vermoeidende bezigheid. Alle begin is natuurlijk moeilijk, na verloop van tijd kun je je sneller op krukken voortbewegen dan te voet, althans dat had ik. Het is bovendien leuk voor je armspieren als je daar al in geïnteresseerd was.

Nou vergeet ik nog om je beterschap te wensen met de situatie. Ik hoop dat je gauw weer in staat bent om je 'normaal' voort te bewegen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Veel blijven zitten ?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
...sterkte ermee...

Het lopen met krukken gaat als volgt:

* Allereerst zorgt u ervoor dat de krukken de goede lengte hebben. De steunen van de krukken, waar uw handen op rusten, dienen zich ter hoogte van uw heupen te bevinden. Als u dan de armen langs het lichaam laat hangen zullen ze op de handvaten van de krukken rusten zonder dat u daarbij uw schouders hoeft op te tillen of dat u moet bukken.
* Bij het lopen met twee krukken dient u altijd bij het lopen de krukken bij het geopereerde been te houden. U mag het geopereerde been gedeeltelijk belasten. Dus u kunt een beetje op dit been steunen.
* Mag u met één kruk lopen, dan dient u de kruk aan de niet geopereerde zijde te gebruiken, om op deze manier het geopereerde been te ontlasten.
* Als u de trap opgaat altijd eerst het niet geopereerde been op de trede zetten, daarna het geopereerde been bijzetten. U kunt gebruik maken van de trapleuning en één kruk.
* Als u de trap afgaat altijd eerst het geopereerde been een trede naar beneden zetten en dan het niet geopereerde been bijzetten. Ook hierbij kunt u steunen op één kruk en de trapleuning. N.B: is er geen trapleuning aanwezig dan gebruikt u twee krukken.

P.S: Tijdens het lopen met krukken wordt aangeraden om geen auto te besturen. In de eerste plaats heeft u weinig kracht in het been en indien er een ongeluk plaats zou vinden, kunt u problemen krijgen met de verzekering.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De laatste keer dat mij iets vergelijkbaars is overkomen heb ik op advies van de arts in het ziekenhuis gekregen om vanaf het begin de voet te belasten. Dit wel ondersteund met krukken...

Na een week liep ik vervolgens zonder krukken. En de week daarop heb ik ze weer terug gebracht...

Door je voet vanaf het begin te belasten voorkom je dat de pezen in je enkel verstijven. Door je voet/enkel met de krukken volledig te ondersteunen voorkom je dat er overbelasting plaats vind. Plus je kunt zelf de pijngrens bepalen...

Maar doe dit overigens niet tegen doktersadvies in...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
naast alle bovenstaande tips wellicht nog een aanvullende:
op een gegeven moment kun je blaren op je handen krijgen van het lopen met krukken. Daar werken van die fietshandschoentjes heel goed voor (of wellicht heb je zelf zo iets dergelijks).