Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat bier dan niet spuit...

als je een blikje bier vanop 1m hoogte laat vallen en je draait het 1x héél rustig om?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
537
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
spuit het dan niet? kan het me haast niet voorstellen.
aan de ene kant denk ik: als je em laat vallen dan willen de bubbels graag omhoog. draai je het blikje langzaam om, dan willen ze dus eigenlijk aan de onderkant eruit, dus als je em daarna snel openmaakt... tja het zou kunnen, maar nog nooit meegemaakt

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Blinde boerenverstandgok?
Door de val komt koolzuur vrij en vormt een gasbel die onder hoge druk staat. Door het blikje langzaam te draaien breng je die bel in contact met veel vloeistofoppervlak, zodat het gas – door de hoge druk en het grote interface-oppervlak – weer in de vloeistof oplost.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je denk ik mazzel of pech. Het is maar net waar je op had gehoopt. Bier in blik kan wel degelijk spuiten. Wellicht is de klap voor het grootste gedeelte geabsorbeerd, door het indeuken van het blik.
(Lees meer...)
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding