persoonlijk vind ik mijn eigen taal wat makkelijker,
Dus als het niet NOG geheimer is danALLES wat ik onder 4 ogen zou kunnen bespreken Stel ik Nederlands meer op prijs. En ieder ander ook zijn eigen taal,
Want hierogliefen zijn geen PRAAT taal zeg maar .:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar gaat het niet echt om. Hiëroglyfen is gewoon een ander soort schrift. De symbolen staan voor bepaalde klanken net zoals onze alfabet. En als je de Egyptische taal als moedertaal zou hebben geleerd, was het net zo gemakkelijk voor je nu als het Nederlands dat is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ALs dat hun moedertaal is, Dan zou dat schrift dus nog WEL gebruikt wordne HEA.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is net de vraag. Fonetische schriften zijn niet zo efficient omdat je een ander symbool nodig hebt voor iedere klank (denk aan het Chinees, bijvoorbeeld). Net zoals gesproken taal evolueert ook de geschreven taal.
Ik denk om dezelfde reden als waarom we geen vuurstenen bijlen meer gebruiken: we hebben inmiddels een beter alternatief!
14 jaar geleden
Omdat het alleen een schrijftaal is, en daarnaast is het volk dat het gebruikte 'uitgestorven'. Het is een dode taal, net zo als Latijn, oud-grieks en spijkerschrift.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou.... indirect doen we dat nog steeds. De hiërogliefen zijn afgeleid van een beeldschrift en sommige tekens zijn ook altijd zuiver beeldschrift gebleven.

Later werd het Egyptische schrift fonetisch. Dat betekent dat ieder tekentje een klank
is. (Voorbeeld: een slang maakt een "ffff"-geluid, dus een slang staat voor een "f-klank").

deze link laat je de oorspronkelijke hieroglyfen vergelijken met onze huidige letters in het alfabet. t zal je verbazen hoeveel ze op elkaar lijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je wel eens een chinees zien schrijven of nog erger: typen? Dit is toch echt makkelijker, alle klanken teruggebracht naar 26 symbolen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we het tot 1822, (toen we zelf dus al een taal hadden) niet begrepen. toen we ze begrepen hadden we onze eigen taal dus al, en een taal verander je niet zomaar.

"Hierdoor bleek de steen een belangrijke sleutel te zijn voor het ontcijferen van hiërogliefen door Thomas Young en Jean-François Champollion. Deze laatste lukte dat als eerste definitief in 1822. Dit leidde tot begrip van de betekenis van hiërogliefen, die vele eeuwen onontcijferd waren gebleven, en dus tot vele andere vertalingen."