Wat is de huidige "verlichting" in het westerse denken?

Ten tijde van Descartes is de basis van het westerse denken grondig veranderd. Hoe kijkt men over honderden jaren terug op onze tijd, en wie is dan de "baanbrekende" filosoof? Zou dat onze Bas Haring kunnen zijn :-)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Of het een daadwerkelijke verlichting is weet ik niet, maar kenmerkend voor deze tijd is denk ik dat alles met elkaar te maken heeft. Alles wordt beinvloed door andere en andersom. Alles is onderdeel van één geheeld, maar het geheel bestaat ook uit vele onderdelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit is koffiedik kijken...

In onze huidige high-tech 24 uurs economie gaan de veranderingen zo snel dat het lijkt alsof er nauwelijks ruimte is voor filosofie...

Ik denk dat hier best wel eens een heel verassend antwoord uit zou kunnen komen. Maar misschien ben je het zelf wel. You never know...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zou het deze keer een wiskundige kunnen zijn ? Edward Lorenz bijvoorbeeld met z'n chaos theoie? Of is er een filosoof die hier een denkbeeld aan verbonden heeft.
Een echte verlichting zou ik het niet willen noemen en ik zou ook geen filosoof kunnen aanwijzen als bron voor het denkbeeld, maar belangrijk is dat men terugkomt op het door Descartes ingeluide idee van scheiding van lichaam en geest. Men gaat steeds meer inzien dat zo'n scheiding moeilijk vol te houden is. Zelf wacht ik nog op de filosoof die ons uit de spiraal van gedwongen overconsumptie haalt.
Moeten kopen wat je niet nodig hebt is ook een vorm van slavernij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kan je redenering over slavernij niet helemaal volgen. Bedoel je niet verslaving? Je bepaalt toch zelf dat je iets koopt wat je niet nodig hebt?
Verlichting zou kunnen zijn de uitspraak van Kant: Durf te denken (sapere aude).
Wat betekent dat je geheel ZELFSTANDIG tot een oordeel over een bepaalde zaak komt. Wat in Kants tijd betekende dat je niet klakkeloos de mening van de geestelijkheid overnam, of van wereldlijke leiders.
En wat nu zou kunnen betekenen dat je niet klakkeloos een mening van schreeuwerds overneemt, of van een foute krant, maar dat je ZELF een mening vormt door nadenken. Oorspronkelijk, zelf nadenken. Wat niets met een hoge intelligentie te maken heeft, meer met oorspronkelijkheid en onafhankelijkheid. Dat lijkt mij verlichting te zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kan ik een heel eind in meekomen. Echter wat is zelfstandig. Impliceert dat niet dat je eerst jezelf moet durven zijn. En waarom groeit het Boedhisme dan in het westen, waar men juist het zelf wil loslaten. En religie lijkt ook weer te groeien omdat jongeren houvast in chaos zoeken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zelfstandig betekent van oorsprong, dus in Kants view, dat je _geen anderen_ als autoriteit in denken aanneemt. Niet iets vinden 'omdat' de pastoor, de burgemeester, mn vader of een politicus iets zegt. Maar zelf een eigen redenering opbouwen.