Mag je een beetje liegen bij een sollicatie?

dan bedoel ik bijvoorbeel:
als je bij de burgerking solliciteerd en daar wordt gevraagd: wat wil je later worden?

ik wil agent worden, maar mag ik daar dan zeggen:
ik wil een eigen fastfood restaurant beginnen of ik wil later in de horeca gaan werken.

en dan natuurlijk ook nog bij wat andere vragen, om sneller aan een baan te komen

Toegevoegd na 6 minuten:
ik heb een keer bij de macdonald’s gesolliciteerd en daar werd ik afgewezen om dat ik niet in de juiste branche behoord (daarom deze vraag)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga jij ook solliciteren

Het beste antwoord

Je ambities toespitsen op het bedrijf waar je solliciteert is niet 100% liegen, zeggen dat je ergens langere tijd wil tblijven en dan binnen twee maanden weer weggaan is m.i. *not done*

Liegen over capaciteiten, diploma's en werkervaring is iets dat zowieso niet mag maar ook zeer onverstandig is aangezien dit bijna altijd toch wel aan het licht komt.

Overigens zie ik niet in waarom iemand niet bij een fastfoodketen aangenomen zou kunnen worden waneer hij aangeeft agent te willen worden, zeker als je nog op de academie zit mag je toch prima een bijbaantje hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja dat mag een beetje, maar weet wel dat alles wat je liegt later tegen je gebruikt zal worden, alles en dan ook alles...

Dus als je jezelf bent en ondanks alles, nemen ze je toch aan, dan heb je het makkelijk, dan mag je jezelf zijn tijdens de sollicitatie en daarna meteen jezelf blijven... Heb je toch ietske gejokt, dan moet je dat weer afbreken en dat kost tijd, moeite en ergernis, voordat je weer jezelf mag zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk. Ze gaan je niet echt volgen ofzo. Het moet wel gematigd blijven hoor, als je iets niet kunt, ga niet zeggen dat je het kan, want dat is misleiding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou ik niet doen.

Uiteindelijk wil je daar prettig werken. Het idee dat je moet liegen lijkt niet niet ideaal.

Bij mij zou je er uit vliegen als ik er tijdens je proeftijd chter kom dat je gelogen hebt bij een sollicitatie, omdat ik je dan gewoon niet meer kan vertrouwen. En anders is het bij de eerst volgende sollicitatie snel gedaan met je promotie / slaris verhoging / contract verlenging.

Denk trouwens dat bij een burgerking sollicitatie je ambitie niet bepalend is voor je al dan niet aangenomen worden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je liegen? Ze snappen heus met welke bedoelingen iemand van 16 jaar bij burgerking gaat werken.
Als je schappen gaat vullen bij de AH zeg je toch ook niet dat je later een supermarkt wil beginnen (tenzij je dat al heel duidelijk weet natuurlijk). Nergens voor nodig om te liegen. Doe gewoon je best, laat zien dat je kunt aanpakken en hou je aan de regels. Dan kun je er nog lang met veel plezier werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je in een sollicitatiegesprek mag benoemen hoe jij je wil ontplooien. Je zal toch hopenlijk meer competenties in huis hebben dan alleen maar frituren! Dit bedoel ik niet denigrerend maar je toekomstige werkgever zal meer geinteresseerd zijn in iemand die z'n nek wil uitsteken. Neen ik zou niet liegen. Ook de referenties die je meekrijgt helpen je uiteindelijk verder in je carriere. Succes met je sollicitatie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag waarom zij belang hebben bij wat jou toekomstperspectief is. Meld dat je daar wilt werken om je studie te kunnen bekostigen, en dat dit de motivatie is.

Wie in hemelsnaam ambieert nou een cariere bij de B.K. neemt niet weg dat je het leuk kunt vinden! Maar ik denk dat geen enkel kind zal zeggen ik wil bij de mac gaan werken.

Aan de andere kant.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo min mogelijk liegen tijdens je gesprek. Het lijkt me logisch dat je niet de rest van je leven hambo's wil omdraaien, maar je kunt rustig zeggen dat je de horeca interessant vindt, dat je wil zien hoe zo'n bedrijf nu in elkaar zit, en dat je bereid bent om alles aan te pakken en dat je nog niet echt weet wat je later wil worden. Hoeft toch ook niet op jouw leeftijd?
Pak ze!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft niet te liegen als je zegt dat je nog niet weet wat je wilt worden, maar wel van lekker eten houdt en dat je B.K. de lekkerste en best georganiseerde keten vindt en dat je graag deel van zo`n organisatie wilt uitmaken.
Slijmen helpt echt vaker dan je denkt.
14 jaar geleden
Ik vind liegen verschrikkelijk maar bij sollicitaties heb ik weleens leugentjes om bestwil gebruikt. Dus een beetje liegen mag!

Omdat ik in eerdere sollicitaties net als jij werd afgewezen omdat ik niet vertelde wat ze wilde horen. Toen ik dat merkte ben ik latere sollicitaties op een andere manier ingestapt.