Het ligt zeker niet aan de altijd inventieve verpakkingsontwerpers dat dit probleem nog immer springlevend is, al is het kartonnen pak met koelvers sinaasappelsap waarvan de schenkopening met de vinger naar binnen moet worden gedrukt, ronduit smerig te noemen! Sommige fraaie oplossingen blijken het merendeel van de verpakkingen nooit te bereiken, waarschijnlijk uit kostenbesparing of gewoon uit onwil.

Er zijn twee redenen waarom veel verpakkingen zo moeilijk te openen zijn. Dat is het ontbreken van een (duidelijke!) gebruiksaanwijzing en het ontbreken van onvoldoende 'grip' om een verpakking open te draaien, te scheuren of uiteen te trekken. Legendarisch zijn de keukensessies waarbij de hulp van 'een sterke man' nodig blijkt om een pot augurken open te draaien.

Het voorstel is daarom verpakkingen steevast te voorzien van flinke lippen of nokken waaraan volop getrokken of tegenaan geduwd kan worden. Op de verpakking wordt deze plek vervolgens aangeduid met een gestandaardiseerd symbool (a) dat tevens dienst kan doen als een nieuw keurmerk 'Makkelijk Te Openen Verpakking'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat zijn de blisters, die zijn zo gemaakt dat ze in de winkel niet te open zijn met de hand, zo gaan ze diefstal tegen... En ze zijn zo groot dat ze niet zomaar in een broekzak passe en er zit meestal een diefstalbeveiliging op ook, bij de duurdere producten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar waarom zou iemand een plakje salami willen pikken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is geen blister, en ik kon niet zien of ruiken dat je een pakje salami bedoelde hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en als je de verpakking openhebt is er niks van over. Wil je dan het produkt weer ruilen dan kunnen ze het niet met goed fatsoen weer in de winkel hangen. Echt waardeloos.
paulus811
14 jaar geleden
Alles wordt gestolen, ook vleeswaren. Ik hoorde dat mensen met een plastic zakje door het cellofaan van vlees prikken, het eruit trekken en in de jaszak mee naar buiten nemen. Hoe ver kun je zinken... Overigens heb ik nog nooit moeite gehad om salami open te krijgen, begrijp dat probleem niet zo.
Met altijd deze in je broekzak, gaat er een wereld voor je open...

Toegevoegd na 52 seconden:
En oh ja, salami gaat met opzet niet te makkelijk open - anders bederft de boel, omdat ie bij de verpakking en 't vervoer dan te snel open zou gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hiermee gaat het ook goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb je de bijbehorende compressor dan ook bij je op je rug of zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, want die is ook heel handig bij het flossen.
Zijn goed dichtgeplakt om de inhoud niet kwijt te raken.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel verpakkingen zijn moeilijk te openen omwile van verschillende redenen, eigen aan de leverancier. Veilgheid voor breekbaar materiaal en daarom moeilijk te openen. Diefstalgevoelig, kostprijs en daarom goedkoop materiaal en niet gebruiksvriendelijk om te openen. De verpakking wordt heel dikwijls niet ontworpen door de conceptingenieurs maar door de logistieke afdeling en daar worden de budgetten strikt nageleefd en wordt er iets minder aan de consument gedacht die inderdaad de grootste moeite van de wereld heeft deze te openen.