Hoe komt het volgende:?

Het valt mij op dat: Hoe dichter je bij de evenaar komt, hoe meer chaos er is.

Als je bijvoorbeeld Scandinavië neemt, dan is het daar allemaal netjes geordend.
In Nederland is dit ook nog het geval, maar als je verder naar het zuiden gaat, bijv. Spanje, dan is het daar druk, en in het verkeer een chaos.
In Afrika is het nou ook niet bepaald geordend.

Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Klopt, hele goeie vraag!
Er is zelfs een beroemde oude socioloog die dit beschreven heeft dat het type maatschappij samenhangt met het klimaat. Misschien kunnen volgende antwoorders mij hierin aanvullen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat het te maken heeft met het temperament van de volkeren. Je ziet dat het sommige volkeren veel intenser leven en meer temperament hebben dan wij noordelingen.
Kijk maar eens hoe mens reageerd bij het overlijden van een dierbare.

Deze manier van leven zal zijn uitwerking hebben in het gehele doen en laten van de mensen daar met als gevolg dat in onze ogen veel zaken chaotischer overkomen.
Voor hen is het volkomen normaal dat men zo leeft en reageert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles gaat sneller bij de evenaar, alles... Een spin kruipt in het noorden en rent op de evenaar vliegensvlug...

Het is gewoon zo...

Chaos net zo... Het is gewoon zo...

Temperament zit in temperatuur... Daar ligt de link...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grappige is trouwens wel, nu je het hier over hebt, dat noorderlingen in ons eigen landje over het algemeen ook 'rustiger' of nuchterder, of hoe je het maar noemen wilt, zijn dan westerlingen over het algemeen.
We hoeven het wat dat betreft nog niet eens zo ver te zoeken;-).

Een leuke vraag!

Toegevoegd na 2 minuten:
Alhoewel, in het uiterste zuiden, zoals Zeeland is het volgends mij ook wel weer redelijk rustig gesteld met het temperament...........
14 jaar geleden
Ik denk dat het vooral met de gemiddelde temperatuur in een land te maken heeft. Hoe warmer, hoe chaotischer
of, zo je wil, makkelijker.
Op de een of andere manier heeft warmte toch een dusdanig effect op veel mensen dat ze ongestructureerder
gaan leven. Ik begrijp dat ook, want in het klein doe ik daar zelf ook aan mee. In de zomer lekker makkelijk, in de winter tijd voor zelfreflectie.