Waarom heeft Nederland als één van de weinige landen een postcode met letters?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Antwoorden (3)

Ik denk één hoofdreden: De letters geven het deel van een straat aan. Met twee letters kun je meer combinaties maken dan met twee cijfers.
Bijkomend voordeel zou kunnen zijn dat 4 cijfers en 2 letters makkelijk te onthouden zijn dan 6 cijfers.
14 jaar geleden
Foute vraag. Meerdere landen, bijv. Engeland, hebben cijfers en letter. Frankrijk heeft schijnbaar alleen cijfers, maar dat is niet echt waar: 09230 betekent eigenlijk depepartement 09 (Arriege) en gemeente 230. Zeker het eerste deel is een niet nummerieke code. Verder is een lettercombinatie veel efficienter dan een cijfercombinatie:
CC; bijv. 78, heeft 100 mogelijkheden
LL; bijv. AZ, heeft 26x26 = 576 mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat Nederland in tegenstelling tot de ons omringende landen werkt met een postcode waarin ongeveer 25 adressen zitten worden de nummerieke gedeeltes onderverdeelt met lettercodes zo zegt bijvoorbeeld een postcode iets over het gebied (de eerste 2 getallen )dan over de straat (de laatste 2 getallen )en dan het alfanummeriek gedeelte het deel van de straat waar het pand gevestigd is,