Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het toegestaan om in een bos hout te sprokkelen?

Dus alleen hout dat los ligt,geen gehak.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, dan maak je je schuldig aan stroperij.
Wetboek van Strafrecht
Artikel 314
1. Hij die, zonder geweld of bedreiging met geweld tegen personen, geheel of ten dele aan een ander toebehorende klei, bagger, ongesneden veen, zand, aarde, grind, puin, mestspeciën, zoden, plaggen, heide, helm, wier, riet, biezen, mos, onbewerkt en niet vervoerd hak- of sprokkelhout, ongeplukte of afgevallen boomvruchten of bladeren, te veld staand gras of te veld staande of na de oogst achtergebleven veldvruchten wegneemt, met het oogmerk om zich die voorwerpen wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan stroperij, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie.
2. Indien tijdens het plegen van het misdrijf nog geen twee jaren zijn verlopen sedert een vroegere veroordeling van de schuldige wegens gelijk misdrijf onherroepelijk is geworden, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat goed van je gevonden! Alleen : sprokkelhout is van de natuur en kan natuurlijk nooit aan een ander toebehoren. Alleen denk ik dat dit pleidooi het bij de rechter niet zal redden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1; bovendien laten bosbeheerders tegenwoordig dood hout vaak opzettelijk liggen om een meer natuurlijke situatie te creëren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het enige juiste antwoord +1 dit is dan ook de reen dat je geen paddestoelen mag plukken in ons land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je hebt zelfs kans dat je nog zwaarder gestraft wordt, omdat je laat merken dat je geen spijt hebt van je daad en er de strafbaarheid niet van inziet. Als je wilt dat het houtsprokkelen niet meer strafbaar is, moet je zorgen dat een politieke partij dit oppakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kleine correctie: het is eenvoudige stroperij volgens het wetboek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de tekst van de wet heet het stroperij ("als schuldig aan stroperij"). Jij mag het best eenvoudige stroperij noemen, hoor.

Andere antwoorden (2)

ook hout dat los ligt, kan een toevlucht zijn voor dieren, of een overwinteringsplaats.
ik zou even ter plekke vragen of het is toegestaan.
vaak heb je een entreehokje, of een boswachter die rondloopt.
zonder toestemming zou ik het niet doen.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Als je een bos hout voor de deur heb lijkt me dat geen probleem. Licht aan welk denkbeeld je kiest.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding