Door in de zomer een uur eerder op te staan met zijn allen hoeven des avonds dus een uur later de lampen in huis aan te steken, dat levert voordeel op... besparing dus...

Maar des winters heb je daar niets aan, omdat je dan des morgens weer wel de lampen aan moet doen... Dus daarom alleen in de zomer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe had je het dan voorgesteld in de winter?
Ben benieuwd.
Zomertijd (in België ook vaak zomeruur; internationale benaming Daylight Saving Time of DST) is de tijd die gedurende de zomermaanden wordt aangehouden door de klok een uur vooruit te zetten, dit wil zeggen de klok een uur voor te laten lopen op de standaardtijd (die in dit verband ook wel wintertijd genoemd wordt).

In de Europese Unie loopt de zomertijd van de laatste zondag van maart tot de laatste zondag van oktober.

Mensen worden een bepaald aantal uren na zonsopgang wakker. In de zomer komt de zon echter al zo vroeg op dat het al licht is terwijl de meeste mensen nog slapen. Door de klok te verzetten is het 's morgens langer donker als mensen nog slapen, en blijft het 's avonds (als de mensen wakker zijn) juist langer licht. De gedachte achter zomertijd is dat men hierdoor zou kunnen bezuinigen op (elektrische) verlichting. Het energiebesparende effect van zomertijd is echter omstreden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat buiten swinters sneller donker wordt. En zomers laat.! Dis is de nut van winter/zomer tijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de zomertijd mag je een uurtje eerder naar je baas en als beloning mag je dan een uurtje eerder naar huis.
En als extra beloning is het sávonds een uurtje langer licht, zodat je nog wat extra in je tuin kan zitten.
Dus hoeft het licht sávonds een uurtje later aan ook op de snelweg.

De winter tijd pakt dat uurtje weer terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zomertijd
internationale benaming Daylight Saving Time of DST) is de tijd die gedurende de zomermaanden wordt aangehouden door de klok een uur vooruit te zetten, dit wil zeggen de klok een uur voor te laten lopen op de standaardtijd (die in dit verband ook wel wintertijd genoemd wordt).

In de Europese Unie loopt de zomertijd van de laatste zondag van maart tot de laatste zondag van oktober.

Mensen worden een bepaald aantal uren na zonsopgang wakker. In de zomer komt de zon echter al zo vroeg op dat het al licht is terwijl de meeste mensen nog slapen. Door de klok te verzetten is het 's morgens langer donker als mensen nog slapen, en blijft het 's avonds (als de mensen wakker zijn) juist langer licht. De gedachte achter zomertijd is dat men hierdoor zou kunnen bezuinigen op (elektrische) verlichting. Het energiebesparende effect van zomertijd is echter omstreden.

De Wintertijd, standaardtijd of het winteruur, is de tijd die wordt aangehouden van de laatste zondag in oktober tot de laatste zondag in maart. Steeds geldt: wintertijd is standaardtijd, zomertijd is de afwijkende tijd.

De wintertijd (en daarmee de zomertijd) heeft een afwijking ten opzichte van de middelbare zonnetijd. De grootte van die afwijking is afhankelijk van de plek waar men zich bevindt: in het meest oostelijke deel van het Nederlandse taalgebied in Nederland (Nieuweschans in Groningen) loopt de wintertijd 31 minuten voor terwijl dat in het meest westelijke deel van het Nederlandse taalgebied in België (De Panne in West-Vlaanderen) 50 minuten is.

Ongeveer 70 landen gebruiken momenteel zomer- en wintertijd.

Winter- versus zomertijd
De Belgische en Nederlandse regeringen hebben zich aangesloten bij het besluit van de Europese Commissie (mei 2007) om de zomertijd in elk geval tot en met 2010 te laten ingaan.

dus wie weet is het na 2010 afgelopen?