Zijn er domme vragen?

Veel mensen zeggen dat er geen domme vragen zijn, alleen domme antwoorden.
Als dat zo is, waarom kunnen we dan wel een vraag als "Goeie vraag" aanvinken? Want in dat geval maak je onderscheid tussen goede en minder goede vragen.
Dus als je een vraag als goede vraag mag beschouwen, dan mag je de vraag toch ook als slechte vraag beschouwen?

Als voorbeeld de volgende vraag:

http://www.goeievraag.nl/vraag/sporten-totaal-hele-wereld.6119

Dat ik daarbij het beste antwoord heb gegegeven volgens de vraagsteller doet daarbij niet ter zake.

(Mensen met gevoel voor humor die willen antwoorden dat dit ook een domme vraag is, wil ik bij deze voor zijn door deze ironische opmerking eerder te bedenken..)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
2.8K
Antoni
15 jaar geleden
Complimenten voor je trefwoorden!! lol
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dankje:)

Het beste antwoord

Ja.

Domme vragen galore!
De zojuist weggejorisde vraag 'zijn alle hersenen het gelijkst verdeeld?' was een goed voorbeeld, hoewel de vraag op zich wel een sterke aanwijzing vormt in welke richting we het antwoord moeten zoeken.
Ook zijn er genoeg onzinnige vragen, die alleen als doel hebben om aandacht te trekken, of interessant te doen.
Of vragen die je met 2 kliks op google of wikipedia kunt opdiepen en er alleen maar toe dienen om anderman's tijd te verspillen.
Of vragen die volgepropt zijn met spelvauten en daarmee alleen irritatie opwekken.

Het zou daarom niet slecht zijn als er ook voor vragen de mogelijkheid komt om eem thumbs down te geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik geef je helemaal gelijk. Alles wat je net zei wordt over het algemeen alleen van toepassing geacht op antwoorden. Op vragen zit een soort beschermende laag, die ik niet helemaal begrijp. Ook vragen kunnen naar mijn idee onzinnig en irritant (jouw woorden) zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom heb je eigenlijk je foto gewijzigd?:s Ik vond die oude foto juist zo verfrissend en herkenbaar:) Nu moet ik weer helemaal wennen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Zijn hersenen het eerlijkst verdeeld over de wereld?" was de vraag met aanvulling: iedereen denkt dat ie er genoeg van heeft. Iets van vraag goed lezen en dan -1?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Suniram
Die foto stond er al vier dagen en ik was er op uitgekeken. Net even zitten kicken op de Velvet Underground, dus een album cover van Lou Reed leek me gepast.
@Asjml
Ik zag de vraag alleen op de home page staan, toen ik 'm aanklikte was de pagina al verschwunden. Dus ik heb de vraag uit m'n hoofd geciteerd.

Andere antwoorden (9)

Is 'slecht' bij jou synoniem voor 'dom'?
Slechte vragen bestaan, mee eens. Maar iemand is nooit domme vragen aan het stellen, want door een goed, scherp antwoord prikkelt zo'n persoon in kwestie om verder na te denken, me dunkt.

Toegevoegd op 02-05-2009 22:36:47
Sorry, een taalfout. het woordje 'door' moet verwijderd worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn genoeg domme vragen. Echt waar. Dat klinkt misschien flauw, maar neem alle retorische vragen alleen al. Als mensen dit soort vragen serieus (dus niet als grapje) vragen, vind ik dat niet heel slim.

De meeste mensen bedoelen met de zin 'er zijn geen domme vragen', dat als je iets niet weet je het altijd moet vragen. Daar ben ik het wel mee eens. Als je iets wil weten moet je het vragen.. anders kom je er nooit achter. Maar als je iets al weet en je gaat er toch naar vragen, vind ik dat vrij dom. Ook vragen waarvan het onmogelijk is om antwoord op te geven (zoals jou voorbeeld) vind ik vrij dom.

Toegevoegd op 02-05-2009 20:01:42
Hierbij oordeel ik trouwens alleen over de vragen, niet over de vraagstellers. Ik stel zelf ook wel eens domme vragen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vink 'goeie vraag' aan wanneer ik vind dat de gestelde vraag een vraag is, waar ik ook graag een antwoord op zie, of waneer het een hele originele vraag is. Daarmee geef ik geen oordeel over de andere vragen; dat is in ieder geval niet mijn bedoeling.
Antoni
15 jaar geleden
Zijn er domme vragen, is een slimme vraag. Omdat het nogal eens voorkomt dat we denken dat het een domme vraag is. Vanuit de vragensteller gezien, moet er een reden zijn om een ^domme^ vraag te stellen. Sommige willen z.g.n. leuk zijn, of bewust schokkend, om zo aandacht te trekken, daar is eigenlijk niets mis mee, want willen wij dat niet allemaal? Aandacht trekken? Vragen bedenken waar een ander van denkt, da's een goeie vraag? Er is altijd wel een rede , voor ons allemaal, om een vraag te stellen. Alleen een ander die, die vraag leest denkt, wat een domme vraag is dat. Omdat we allemaal zo verschillend zijn, oordelen we allemaal anders . Iemand die een domme vraag stelt, heeft mischien wel ( voor hem ) een goede reden voor zo'n vraag. Domme vragen zijn er volgens mij niet , wel luie vragen! Van mensen die een ander wat laten opzoeken op google, dat vinden ze veel makkelijker dan het zelf te doen. Ze hebben in korte tijd alles op een rijtje staan (door ons opgezocht) even uitprinten en klaar. Nog iets anders, er zitten onder ons ook mensen die op een heel ander nivo zitten en toch willen meedoen om wat te leren(prima toch?) die kunnen soms wat minder goed een vraag stellen, met de verkeerde woorden op de verkeerde plaats. Moeten wij die dan gelijk de grond in stampen of kunnen we begrip op brengen dat ze toch meedoen? Ik kies voor het laatste, voor mij bestaan er geen domme vragen wel luie!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik wilde iets antwoorden in de trend van: Gezichtspunt van de beoordelaar. Maar na het lezen van deze lijkt me dat vergeefse moeite.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goed van je ,Al schiet je me dood, Zo gaan we waardig met elkaar om!!!!
Eeen domme vraag is een vraag die niet gesteld wordt. Maar wel afgevraagd wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn zeker domme vragen... bijv. als ik sta af te wassen en er wordt aan mij gevraagd wat ik doe dan vind ik dat een hele domme vraag
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, er zijn domme vragen, maar vaak worden ze uit beleefdheid gesteld.
Eén van de toppers vind ik het als ik bij een bedrijf kom waar ik een afspraak heb en de persoon komt me halen en vraagt: "Heb je het kunnen vinden". Du-uh.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, ik weet wel wat ze er mee bedoelen, maar ik vind het altijd zo dom klinken.
Beter een domme vraag stellen dan een domme fout maken.

Toegevoegd op 02-05-2009 22:53:05
Ze hebben dus wel degelijk nut.

Toegevoegd op 02-05-2009 22:57:30
Ik denk dus niet dat er domme vragen zijn. Ze hebben een sociale functie. Niet iedereen moet hetzelfde weten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij zijn er geen domme vragen, maar wel domme mensen. Dit bedoel ik niet beledigend. Ik bedoel gewoon dat er mensen zijn die wat minder intelligent zijn dan anderen. Deze stellen dan vragen die voor een ander 'dom' overkomen omdat ze het antwoord zo logisch vinden dat ze niet snappen dat de vraag gesteld wordt. Eigenlijk is het niet snappen van de 'intelligentere' mens dan dus een beetje dom (om met Maxima te spreken).
Bedenk dus dat als iemand een 'domme' vraag stelt, dat dat vooral aan jou ligt, want de persoon in kwestie wil alleen maar slimmer worden!!!

Toegevoegd op 03-05-2009 00:31:50
En om je andere vraag te beantwoorden: ik ben het ermee eens dat je een vraag ook als 'slechte vraag' zou moeten kunnen beoordelen. Hierbij heeft voor mij goed en slecht niks met dom of slim te maken. Je ziet trouwens ook in je statistieken staan dat als iemand 'goeie vraag' heeft aangevinkt, dat er staat: je vraag werd interessant gevonden (oid). Het gaat er dus om of mensen het een interessante vraag vinden, misschien omdat ze het zich ook afvroegen, of benieuwd zijn naar het antwoord, of juist omdat ze er nog nooit over hadden nagedacht.