Bestaan er plaatsen in Nederland waar je niet gevonden kunt worden via GPS of mobiele telefoon?

Voor een onderzoek voor school wil ik weten waar je in Nederland nog kunt lopen zonder in de gaten gehouden te worden.

Toegevoegd na 2 dagen:
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Voor mijn eindpresentatie ben ik echt op zoek naar specifieke plaatsen waar je geen ontvangst hebt, zodat ik deze plaatsen kan intekenen op een kaart. Weet iemand er toevallig nog een paar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.8K

Antwoorden (7)

Mobiele netwerk heeft sowieso nagenoeg 100% dekking, dus mobiel lekker thuis laten en niemand kan achterhalen waar je bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Via GPS kun je niet worden gevonden. GPS is alleen maar een ontvanger, dus niemand weet waar die ontvanger zich bevindt.

Het wordt natuurlijk wat anders wanneer de geheime dienst een GPS-tracker aan jou of aan jouw auto monteert. Die ontvangt het GPS-signaal, bepaalt daarmee zijn positie, en *zendt* die dan uit naar de geheime dienst. Het is die zender die jou traceerbaar maakt, niet de GPS-ontvanger.

Voor een mobiel is het simpel: die kun je uitzetten, dan weet niemand waar je mobiel zich bevindt.

Wil je toch je mobiel aan hebben staan, en wil je dat een eventuele locator van de geheime dienst je positie niet kan doorgeven? Dan heb je een paar mogelijkheden.

Je kunt diep onder de grond gaan. Ik denk dat je in de grotten van Valkenburg wel een kans maakt.

Je kunt ook onder water gaan, in een duikboot of zo. De meeste elektromagnetische signalen komen niet door water heen.

Sommige gebouwen zijn ook behoorlijk afgeschermd van elektromagnetische signalen. Soms expres, soms als neveneffect van de bouwwijze en de gebruikte bouwmaterialen.

Sommige parkeergarages zitten zo diep onder de grond, en hebben wanden met veel metaal erin, dat je ook daarin niet traceerbaar bent. Maar daar moet je wel oppassen: omdat veel parkeergaragebeheerders weten dat mensen wel graag mobiel willen kunnen telefoneren, hebben ze een eigen mobieltjes-antenne ín de parkeergarage gemonteerd, zodat je toch weer wel bereikbaar en dus vindbaar bent.

Toegevoegd na 1 uur:
Overigens is, ook op die lokaties waar je geen mobiel bereik hebt, wél bekend waar je was vlak vóórdat je die grot of die parkeergarage inging. Dan is het dus makkelijk te achterhalen waar je op dat moment zou kunnen zijn.
14 jaar geleden
Ja hoor dat zijn er best veel.

Ga maar naar die plaatsen waar je helemaal geen bereik hebt. Dan moet je niet denken aan plaatsen boven de grond. Maar onder de grond.
Zoals kelders, als je in een container staat (en de deur is dicht).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In menig kelder, waar bedrijven gevestigd zijn kun je op de mobiel niet gevonden en niet getraceerd worden. Dit om de heel simpele reden dat je onder hel zogenoemde maaiveld zit en de zendmasten daar per definitie geen bereik hebben...

Toegevoegd na 1 minuut:
Daar komt bij dat menig GSM toestel zelf al een bereik heeft tussen enkel tot 30 km. Dus je kunt er vanuit gaan dat Nederland een 100% dekking heeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee en versleutelde telefoons zijn verboden, dan weet men wel waar je bent, maar niet (nog niet) wat je zegt...

Nergens, je wordt overal in de gaten gehouden... En dat is ECHT zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rottemeroog (ons meest oostelijke Waddeneiland) heeft geen GSM dekking. Maar gelukkig kun je er wel je positie bepalen dmv GPS.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij mij op mijn werk zijn er diverse bunkers waar je mobiel totaal niet werkt.Zo zullen er dus nog wel meer bunkers en of plekken zijn waar dat ook zo is.