Hoever reikt het ©Copyright als je gebruik maakt van een idee?

Ik weet dat er hier al vaker vragen over gesteld zijn maar mijn vraag is toch iets anders.

Stel, je ziet wat op internet op een huis-tuin-en-keuken-site. Je vindt het idee ervan wel leuk, alleen de uitvoering kan veel beter.

Met als uitgangspunt van dat idee ga je zelf aan de slag en steekt er veel tijd in om het te verbeteren cq te veranderen.

Er zit geen patent op, enkel de ©copyright vermelding op de website.

Hoever reikt dan dat ©copyright wanneer ik met mijn 'procuct' alleen maar ben uitgegaan van een idee van iemand anders terwijl het er (nog) maar een beetje op lijkt?

(Het is van een buitenlandse website)

Toegevoegd na 11 minuten:
Edit: 'product'

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Op ideeën berust sowieso nooit copyright. Als dat zo was,zou er nooit meer iemand zomaar een patroon kunnen ontwerpen, een verhaal kunnen vertellen of een plaat kunnen maken.
Het copyright gaat in de regel niet verder dan exact e geschreven tekst zoals de copyright-houder ie heeft opgesteld en zijn of haar beeldmateriaal, en bij patronen (toevallig 'mijn' gebied) een als redelijk uniek te classificeren opeenvolging en aantal van steken die toevalligheid onaannemelijk maakt (al komt het wel voor ; hoeveel varianten kun je bijvoorbeeld nu helemaal bedenken op EEN sok, of EEN sjaal. )

Wel kun je op een bepaald idee als het ECHT uniek is, patent aanvragen, maar dan moet het wel heel erg uniek zijn en is het een hele lange, dure weg (en wordt het in de regel uiteindelijk TOCH gekopieerd). De tijd dat uitvinders elkaar slim of te snel af probeerden te zijn oor om de haverklap patenten en octrooien aan te vragen (waardoor veel uitvindingen eigenlijk op de verkeerde naam terecht zijn gekomen; Edison was meen ik zo'n etterbakje bijvoorbeeld) ligt echt heel ruim achter ons.

Als jij denkt dat je hetzelfde apparaat beter kunt uitvoeren dan de aanvankelijke bedenker en ook daadwerkelijk met en beter werkend model kunt komen, dan mag dat, mits je je eigen teksten en foto's gebruikt. Net zo goed als je een nieuwe blikopener of revolutionaire paraplu mag bedenken.

De vraag is of het vervolgens nut heeft en mogelijk is er eventueel ZELF patent of octrooi op te krijgen. Dikke kans dat er alsnog iemand anders met je idee aan de haal gaat. Maar natuurlijk kun je dan eventueel al wel een leuke productie hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou je wel alvast 10+ voor je antwoord willen geven, want dit gaat namelijk òòk over een patroon ;-) Ik heb het bewerkt en bijgeschaafd, opgeschreven en weer uitgehaald. Opnieuw en opnieuw... Nu heb ik het eindelijk klaar en ik vindt het zoveel mooier (en makkelijker) geworden dan het origineel (*blush*), en nu wil ik het graag tegen een geringe vergoeding aanbieden op internet. Maar ik wil er geen problemen mee krijgen wat dat © betreft, dus vandaar mijn vraag. Maar ik ga je daar dit weekend nog even over Pb'en, dat moest ik zowiezo al doen dus ;-) (misschien dat jij er dan ook nog wat aan hebt :-) )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongelofelijk.....wat leuk. Als je het hebt nagemaakt van een foto kan ik je vermoedelijk vast geruststellen : dat zit dikke kans wel goed.
Als je goed met Engels uit de voeten kunt, heb ik nog wel wat interessante links voor je ; even aanmelden eerst, maar dan zit je ook in het Walhalla van elke handwerkster : http://www.ravelry.com/groups/copyright-matters (Dit is een willekeurige groep, er zijn er meer).
Nog ene tip : ontwerp je patronen in het Engels. NEerlanders willen toch liever alles gratis hebben. Via Ravelry is een goede verkoopplek, maar je kunt ook een Etsy-shop overwegen. Affijn, net wat je zegt, dat kunnen we beter ergens andersbespreken ;-)

Andere antwoorden (2)

Ideeën zijn niet te copyrighten, er is vrijheid van denken en daar valt het onder...

Is er een product dat er uit voortspruit, dan kun je dat wel laten vastleggen of patenteren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inventions then cannot, in nature, be a subject of property.

- Thomas Jefferson