ze kunnen niet exact geteld worden, maar als er maar genoeg mensen aan het tellen slaan, heb je toch een redelijke indicatie of een soort toe- of afneemt.
14 jaar geleden
Er wordt in de praktijk niet exact geteld! Mensen die meedoen aan de tellingen weten hoeveel vogels er ongeveer in een bepaalde grootte van een vlucht vogels zijn. De schattingen worden geplot op een kaart van Nederland. Dan gaan er wat statistische analyses overheen en komt er een cijfertje uit. Het schijnt redelijk betrouwbaar te zijn, zeker als je het elk jaar rond dezelfde datum doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou dat is simpel.
Ze geven een ieder die wil meetellen een sniper.
Je hebt een sniper en een spotter.
De spotter kijkt hoe de wind staat en hoe er het best geschoten kan worden (afstand, hoogte, afwijking kogel door de wind).
Dan schiet de sniper de vogel neer, en nadat het voorbij is, kunnen ze beginnen met tellen,
tenzij je er nog een paar rond ziet vliegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meest bekend is de jaarlijkse nationale vogeltelling .
Het gaat er dan om minstens een half uur op 1 dag alle vogels in je tuin of op je balkon te tellen en geef dit dan door via www.vogeltelling.nl.
Je hoeft er geen vogelkenner voor te zijn. Als je het verschil ziet tussen een mus en een merel kom je al een heel eind! Na het weekend stelt Vogelbescherming de Nationale Tuinvogel toptien samen.
In het weekend van 23 en 24 januari (2010) organiseert Vogelbescherming Nederland in samenwerking met SOVON Vogelonderzoek Nederland deze telling voor de zevende keer op rij.
Samen geeft dat toch een aardig beeld zonder dat het exact hoeft te zijn.

Daarnaast heb je langs het Trekvogelpad (van Bergen aan Zee naar Enschede).een meer internationale vogeltelling Hiermee vraagt Vogelbescherming Nederland aandacht voor de jaarlijkse vogeltrek.
Deze vogeltellingen worden gehouden in verband met de jaarlijkse Eurobirdwatch en staan onder toezicht van ervaren vogelkenners, waarbij in meer dan dertig landen in Europa naar vogels wordt gekeken. Vorig jaar deden meer dan 30.000 mensen uit heel Europa mee en werden er 2,2 miljoen vogels geteld. Vogelbescherming Nederland verzamelt de gegevens.De deskundigheid van de vogelexperts en hun rekenmodellen(inschattingen) bepalen uiteindelijk de nauwkeurigheid.
Handig om bijvoorbeeld in de Bieb een vogelgidsje te
lenen om de vogels goed te kunnen identificeren.

al@din HJ