Waarom corrigeert iedereen gestelde vragen hier op GV

En dan soms met een sarcastische opmerking erbij: 'Jij kan goed nederlands!'. Ik vind het heel irritant

Toegevoegd na 9 minuten:
@ antwoordenman: ik bedoel natuurlijk ook sommige mensen i.p.v iedereen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
AWM
14 jaar geleden
Als iedereen dat zou doen, zou het heel irritant zijn. Dat is gelukkig niet zo. Je vraag klopt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou je aan antwoordman moeten vragen, hij weet vast wel waarom. Blijkbaar blijft corrigeren leuker... Een paar keer is leuk, regelmatig niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een enkele keer vind ik zelfs belangrijk ; zie mijn antwoord. Maar elke fout rood onderstrepen is bijzonder irritant, en vaak helemaal niet nodig ; niet elke fout is een gebrek aan kennis,waarbij je overigens ook echt niet alles hoeft te weten, het gros zijn typ- en snelheidsfouten. En die maken we allemaal, ook de beroepsverbeteraars. En ik helemaal....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben hier nu een half jaartje op GV en deze vraag komt regelmatig terug... en steeds dezelfde antwoorden ook, ofwel het is menselijk om typfouten te maken maar ook menselijk om daar (af en toe) op te reageren. Als een vraag onduidelijk is door de typ- en/of taalfouten vind ik het wel zeer legitiem daarop te reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ rubro: Het is typefout en niet typfout.. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naatje,weer escakt in het ggatje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gaatje niet ggatje ;-0 hahahahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is toch helemaal niet zo?

Antwoorden (7)

Omdat er nou eenmaal mensen zijn die iedereen altijd willen corrigeren of altijd alles beter weten. Niet druk om maken, gewoon vragen blijven stellen en de azijnzeikers negeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In nederland leeft de indruk dat het slim overkomt als je mensen verbeterd of negatieve opmerkingen maakt.

Helaas is het voor veel mensne juist heel hinderlijk. Vooral als deze correcties gemaakt worden zonder dat een antwoord wordt gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Punt 1 : niet iedereen doet dat. Bij lange niet. Er zijn wel mensen die op ALLE slakken zout leggen, wat overigens niet altijd even leuk overkomt, maar in de regel passeert hier 99 % van de - soms werkelijk kapitale - fouten onbenoemd de revue.

Punt 2 : Een enkele keer komt het echter voor dat een vraag ZO ongelooflijk beroerd is opgesteld, dat je zelfs nauwelijks de vraag kunt begrijpen. En dat kan zowel aan de spelling, de grammatica of de interpunctie liggen, of zelfs een combinatie van die drie. Je vraagt je werkelijk wel eens af of iemand wellicht bewúst een vraag in breezertaal heeft opgesteld (of gewoon teveel breezertjes achter het boordenknoopje heeft).

Dat in dergelijke gevallen mensen, en ik geef toe, zelfs ik heb het wel eens gedaan , struikelen over de taal, vind ik niet meer dan begrijpelijk. Ook geschreven taal is een belangrijk communicatiemiddel, gegeven dat dit een medium is waarbij je elkaar niet kunt zien en niet kunt horen om eventueel een text op waarde te kunnen schatten of juist te kunnen interpreteren. En hoe lullig dat misschien ook is voor iemand die zich erg slecht schriftelijk kan uitdrukken; ook dat is een kunst die je kunt leren. Je hoeft geen neerlandicus te zijn om te weten dat 'wij rezen met de trijn' als een rode lap op een stier werkt. En dan is dit voorbeeld nog niet eens onbegrijpelijk door de fouten, maar ook dat komt voor.

En alle fouten ongemerkt laten passeren klinkt -zeker voor taalpuristen- als een soort 'goedkeuring' , waardoor met een beetje pech over een x periode half GV in 'breezurtahl' is opgeleukt. Als je je wenst te bedienen van geschreven taal als communicatiemiddel, is het voor iedereen prettig als je die ook beheerst.

Van tijd tot tijd mag er mijns inziens dus best even op gewezen worde. Maar alleen in extreme gevallen. DT-problemen (die vaak te maken hebben met snel tikken en het meest bekende woordbeeld) , dyslectische schrijffouten (die minder voorkomen dan je denkt) en dergelijke zijn het melden nauwelijks waard (dan blijf je ook aan de gang), maar een vraag moet wel leesbaar zijn en blijven. GV wil toch een soort bron van kennis zijn, en om dat uit te stralen is redelijk acceptabel correct Nederlands toch wel een minimale vereiste. Of zou jij waarde hechten aan de informatie op een site in nauwelijks ontcijferbaar steno ?

Toegevoegd na 4 minuten:
Goh, het eerste minnetje is al binnen voor ik zelf al mijn fouten heb kunnen tellen :lol:.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat je niet ontmoedigen!
Het gaat om de vraag maar er zijn natuurlijk altijd mensen voor wie het schrijven van de goede spelling een hoofdzaak is.
Ook dat mag, ik heb zelf een vriendin die voor haar werk txten schrijft en corrigeert.
Voor haar is verkeerde spelling een doodzonde!
Dus eenieder leest de vraag op een andere wijze, maar uiteindelijk gaat het toch om de vraag, afschuwelijke onleesbare zinnen daargelaten. Dan mag je er denk ik wel een opmerking overmaken, want anders zou je de vraag niet goed kunnen begrijpen.
Dus gewoon je vragen blijven stellen!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit bijna dagelijks op GV de laatste tijd, en ik kom in bijna de helft van de vragen taalfouten tegen. Ik lees ook de antwoorden, en de reacties, en het is mij werkelijk nog nooit opgevallen dat er correcties worden gedaan.
Er is wel eens een vraag over geweest, waarbij sommige mensen aangeven dat ze het fijn vinden op taalfouten gecorrigeerd te worden, want net zoals GV kennisvermeerdering is, kun je dat ook als kennisvermeerdering beschouwen, maar het hangt wel af van de manier waarop je het doet.
Ik denk dat niet iedereen die taalfouten maakt maar kan zeggen dat hij/zij dyslectisch is. Toegeven dat je fout kan zitten kan een hele goede eigenschap zijn.
In principe verbeter ik ook niemand, tenzij daarom zou worden gevraagd, maar ik denk wel dat sommige vragenstellers zo vreselijk veel taalfouten maken dat ze ook eerst eens kunnen nadenken voor ze de vraag stellen. Tenslotte krijg je de kans om je vraag, antwoord of reactie eerst even door te lezen voor je het definitief plaatst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om heel eerlijk te zijn: Ik vind dat nogal meevallen hoor!
Er was laatst een vraag van iemand die dyslectisch was, of hij nou niet mee mocht doen aan GV.
Alle antwoorden op die vraag waren positief: Doe lekker mee, wij kijken niet op een foutje meer of minder.

Waar ik me persoonlijk wel aan kan ergeren is het feit dat mensen soms niet de moeite doen om van hun vraag een behoorlijke zin te maken. Kom op, daar kun je toch wel enigszins wat aan doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat nou juist DIE mensen zelf ook spelfouten maken blijft hilarisch! :) lachwekkend gewoon, en ze hebben het zelf niet eens door.