Hoe kan je weer totaal in het nu leven en genieten?

Ik ben een jaar lang met dingen bezig geweest in mijn hoofd die helemaal niet van belang zijn. Hierdoor heb ik van heel veel leuke dingen niet echt kunnen genieten als ik normaal zou doen. Ik voelde mij mezelf niet meer maar zat met zoveel vragen in me hoofd dat ik dat op dat moment belangrijker vond. Ik besef nu hoe achterlijk dat is geweest en dat het nergens op sloeg. Kan ik nu gemakkelijk weer echt genieten van het leven zoals ik normaal ook doe? En hoe kan dat het snels weer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.1K

Het beste antwoord

Het is een fase van je leven geweest. Accepteer het. Zie het in iedergeval niet als achterlijk! ;)
Heb ik zelf destijds ook gedacht van een periode in mijn leven.

Maar de manier om er zo snel mogelijk weer volop in te staan (het leven) is het te accepteren!

Daarnaast.. genieten van je leven:

- Luister vrolijke muziek. Zo krijg je zin om erop uit en als dat niet kan op een bepaald moment dan kun je toch genieten van een heerlijk gevoel. Een "feel good" nummer luisteren terwijl je in de trein zit kan er al voor zorgen dat je weer volop geniet!
( zie bron 1 voor een vrolijk nummer)

- Doe gezellige dingen met vrienden. Als je die kwijt bent geraakt door het afgelopen jaar.. zoek er weer een paar op en maak ook nieuwe vrienden. Ga bij een vereniging of ga lekker erop uit.

- Schrijf dingen op die je héél graag wil doen. En zorg dat je elke week of maand één van die dingen doet. Zo leer je jezelf weer dingen te gunnen en lekker in het leven te staan.

Wat je ook doet, accepteer wat je doet en geniet van elke stap die je neemt ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door je vooral bij de dagelijkse dingen te houden. focus op alles van vandaag. lees nieuws, wetenschap, al je interessegebieden... ga er weer eens bij langs... catch up zoals dat heet.

lees en leer waar je zin in hebt... dat werkt vaak het beste.
Ook vragen in jezelf zijn belangrijk, hoe raar dat achteraf ook kan lijken... ze komen vaak niet voor niks voorbij...

blij dat je weer terug bent! Succes met de dag :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw woordkeuze "achterlijk" zou niet zo snel in mijn hoofd zijn opgekomen. Iedereen kent in zijn leven een periode waarin je soms wat gas terug moet nemen. Hier kunnen uiteenlopende redenen voor zijn. Ziekte, het overlijden van een dierbaar persoon, of dat je bijvoorbeeld kampt met vragen als de zin van het leven en wat jouw doelen zijn. Dit zijn maar enkele voorbeelden. Wat de reden echter ook is, soms kost het tijd om na het vallen weer op te staan. Zoals Rocky in een van zijn films zei "life ain’t all sunshine and rainbows". Ook dit zijn onderdelen van het leven. Deze moet je niet wegwuiven. Waren ze daadwerkelijk niet belangrijk? Als dit het geval was geweest dan zou dit je niet hebben afgeremd om leuke dingen te ondernemen.

Of jij weer kan genieten van het leven is een vraag die ik, als zowel andere mensen hier, eigenlijk niet voor jou kunnen beantwoorden. Jij bent de enige die daar het antwoord op weet. De exacte reden waarom jij niet in staat bent geweest om meer van het leven te genieten weet ik niet, hier ga ik ook niet naar speculeren. Maar ging het bijv. om een depressie dan moet je rekening houden met het feit dat de vooruitgang gepaard zal gaan met kleine stappen. Sommige processen in het leven kun je soms moeilijk versnellen.

Mijn advies. Wees eerlijk naar jezelf. Zijn de dingen die jou afremde om te genieten daadwerkelijk echt opgelost, en is het weer volledig helder in je hoofd? Als dit het geval is dan zul je weer snel genoeg merken dat je meer plezier uit het leven zal halen. Probeer je oude activiteiten weer op te pakken. Focus je op de positieve dingen. De mens is snel geneigd om het negatieve te laten overheersen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie +1
Ik (her) ken dit, maar na een paar gesprekken met een psychosomatische fysiotherapeut. Wat oefeningen en met wat handvatten, zaten mijn gevoel en verstand weer op 1 lijn..Waardoor het echte genieten weer kon beginnen, het is maar een tip..