Waarom is het een nietsvermoedend persoon of man en een nietsvermoedende vrouw?Hadden wij vroeger in de ned. taal ook iets van naamvallen?

14 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Het beste antwoord

Ja, wij hadden vroeger in de Nederlandse taal ook iets van naamvallen. In sommige gevallen gebruiken we die zonder het te merken nog steeds. Denk aan 's ochtends: afkorting van des ochtends, in de ochtend.

Maar in dit geval heeft het niets te maken met naamvallen. Het is:

De nietsvermoedende persoon.
De nietsvermoedende man.
De nietsvermoedende vrouw.
Een nietsvermoedende persoon.
Een nietsvermoedende man.
Een nietsvermoedende vrouw.
De persoon is nietsvermoedend.
De man is nietsvermoedend.
De vrouw is nietsvermoedend.

Je krijgt pas verschil als het zelfstandig naamwoord in kwestie onzijdig is:

Het nietsvermoedende kind.
Een nietsvermoedend kind.
Het kind is nietsvermoedend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoewel de vraag grotendeels is beantwoord, staat nog open waarom je "een nietsvermoedend man" kunt zeggen (evenals "een nietsvermoedende man"). We gebruiken deze vorm als we nadruk willen leggen op het bijvoeglijk naamwoord. We hebben het hier echt over iemand die nergens wat van wist! Vergelijk met "een groot man", waarmee we willen benadrukken dat die man écht "groot" (heel goed) was ten opzichte van andere personen.

Dat kan ook met andere bijvoeglijk naamwoorden en personen: een gerenommeerd advocaat, een onbeduidend sujet, een geweldig actrice, een dapper man.

Inderdaad klinkt het met "vrouw" niet. Waar dat aan ligt kan ik niet één-twee-drie duiden. Kan het ermee te maken hebben dat we, als we in het algemeen spreken over mensen, meer in mannelijke vormen spreken? We zoeken ook eerder "een schilder die zijn vak verstaat (m/v)." Spreken we te weinig over vrouwen als groep en heeft zich dat geworteld in onze taal? "Een geweldig huisvrouw" is dan weer niet vreemd!

Wellicht dat iemand anders een andere oplossing heeft!

Toegevoegd na 3 minuten:
Mijn aanvullende vragen zijn daarmee dus:
(1) Waarom zeggen we wel "een geweldig man", maar niet "een geweldig vrouw"?
En (2), waarom is "een geweldig huisvrouw" weer niet vreemd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De naamvallen in het Nederlands zijn in 1934 officieel afgeschaft.