Wind ontstaat eigenlijk doordat er lucht gaat stromen.
Tussen verschillende gebieden op aarde ontstaan er steeds verschillen in luchtdruk. Dit komt doordat warme lucht stijg en er ergens anders als koude lucht naar beneden komt. Er is op dat moment een voortdurende beweging van warme en koude lucht. Daarmee veranderen ook de hoge en lage drukgebieden constant van plaats. Op dat moment gaat er lucht stromen van de plek met het hoge drukgebied naar de plek met het lage drukgebied. Op het zelfde moment gaat de lucht omhoog en kunnen er wolken ontstaan.
Hoe groter het verschil is tussen het hoge en het lage drukgebied, des te harder gaat het waaien.