Is de Postcodeloterij een onethisch spel ?

In de staatsloterij is de jackpot nu gevallen , maar als je geen lot heb gekocht zal je nooit te weten komen of je net naast het winnende lot hebt gegrepen .

Bij de lotto schrijven ze je niet na als je net hebt opgezegd en de week daarop valt jouw winnende combinatie van getallen.

Maar bij de Postcodeloterij wordt je , als je straat de kanjer heeft gewonnen , geconfronteerd met een straatfeest en komen ze in je straat filmen.
Als je geen lot hebt gekocht wordt je na de trekking geconfronteerd met het feit dat je postcode heeft gewonnen..
( Ze komen je als niet - loten koper nog net niet interviewen :-/ maar dit moet aanvoelen als een psychologische klap in je gezicht ).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.6K

Het beste antwoord

Ik vind het een misselijk concept, omdat je eigenlijk via je postcode meedoet of je nu wilt of niet. Het is een extra stimulans voor mensen om toch maar een lot te kopen, want stel je voor......
Je wordt eigenlijk "gedwongen" om te betalen, want je postcode doet mee! Betaal je niet, dan vervalt je recht op de prijs ondanks het feit dat je postcode gewonnen heeft.
Ik vind het onethisch en het zou verboden moeten worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Die vraag is vorig jaar al eens uitgebreid in de media besproken omdat een vrouw een rechtszaak had aangespannen tegen de postcodeloterij. Zij had geen lot, de rest van de straat wel en zij was de enige die geen miljoenen had gewonnen. Zij claimde dat zij enorme psychische schade had omdat zij niet met het gevoel overweg kon van: "als ik nu ook een lot had dan was ik ook rijk".

Ikzelf vind het niet onetisch om op die manier een loterij te organiseren. Iedereen weet dat als je geen loten koopt je ook geen prijs ontvangt. Er zijn mensen genoeg die zeggen: "Ik heb het geld er niet voor over". Iedere keer als de straatprijs niet op die straat is gevallen zijn ZIJ de winnaars omdat zij geen geld hebben hoeven "weggooien". De kans dat zij een keer de verliezer zijn is bijzonder klein. Als zij dat risico bewust nemen moeten ze niet achteraf zeuren dat zij zielig zijn. En als ze het psychisch niet aan zouden kunnen om de enige te zijn die geen prijs heeft gewonnen is de makkelijkste oplossing: gewoon meespelen met 1 lot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, want het heeft totaal niets met ethiek te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een persoon heeft alleen last als hij/zij jaloers is en zelf die prijs ook had willen krijgen.
Is het niet zelfpijniging. Je doet niet mee met die loterij-onzin. Dat doe je dus bewust. Je wilt niet zoveel geld, of die spanning om elke keer de uitslag af te wachten is je onaangenaam. Elke keer de teleurstelling.
Je hoeft dan ook niet jaloers te zijn, je kan wel blij zijn voor de ander.
En geniet van het feestje met vrij eten en drinken.

Als antwoord op je vraag: De postcode loterij is geen psycholoog en hoeft geen rekening te houden met trauma's van een onbekende. Sterker nog ze bellen niet eens bij je aan, alleen bij je buren. Dat gebeurd toch wel vaker dat er bij je buren wordt aangebeld en niet bij jouw.

Als je buren een nieuwe auto kopen, ben je dan ook jaloers? Dat is toch niet de schuld van de buren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vindt dat je burgers niet mag confronteren met verlies als ze niet meegedaan hebben.

De postcode loetrij laat je emrken dat je verloren hebt aan iets waar je niet aan meegedaan hebt.

Gaat het om 10 euro is dat nog te doen. maar 1 miljoen verliezen aan iest waar je niet aan meegedaan hebt is onetisch
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onethisch is een groot woord. Dit zou betekenen dat het moreel slecht is wat de postcodeloterij doet. Ik ben het met je eens dat door het via postcodes te laten doen een heleboel mensen het gevoel krijgen dat ze buiten worden gesloten. Vooral als de straat een prijs wint. Maar slecht vind ik het niet. Het is een aparte manier van loten maar de kans om te winnen is nog steeds ongeveer even hoog. Iedereen die mee doet weet dat de kans dat je iets wint erg klein is (of een hele kleine prijs). Ik zou zeggen dat het niet onethisch is wat ze doen maar netjes is het inderdaad ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onetisch vind ik een verkeerde woordkeuze. 'Opdringerig' en 'irritant' vind ik beter passen bij zulke loterijen.
Dat de Postcodeloterij een feestje komt bouwen als er prijzen zijn gevallen in je straat, hoort gewoon bij het spelletje. Ze houden er echter nog hele andere praktijken op na. Te pas en te onpas houden ze extra trekkingen waardoor ze zomaar extra geld van je rekening kunnen halen en zie dat maar eens terug te krijgen, dat is niet simpel bij loterijen. Of je mag een keer 'gratis' meespelen en volgens de kleine lettertjes ben je dan gelijk lid.
Heel veel ouderen zijn hier wel eens ingetrapt. Het zijn gewoon boeven bij de Postcodeloterij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je kiest er zelf voor om geen lot te kopen. Dat bespaart je een hoop geld maar zorgt er ook voor dat je geen kans maakt op die miljoenen. Als de jackpot toch in je wijk valt en je daardoor een psychologische klap krijgt, dan is er daarvoor al het één en ander mis gegaan. Als je gelukkig bent kan ik me niet voorstellen dat je hierdoor ongelukkig wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb even een stukje tekst van je geknipt (hoop dat je dat niet erg vindt)
Bij de lotto schrijven ze je niet na als je net hebt opgezegd en de week daarop valt jouw winnende combinatie van getallen.

bovenstaande is mijn vader dus overkomen, hij deed al 9 jaar automatisch mee met vaste getallen.
een week na zijn opzegging viel de hoofdprijs op 'zijn'
cijfercombinatie.(en dat is flink balen, maar daarna gewoon weer aan het werk) Dan krijg je wel zo iets van, dit kan toch geen toeval zijn?

nu ook met de hoofdprijs van 26 miljoen, een paar uur voor de trekking werd er medegedeeld dat wanneer de hoofdprijs op een 1/5 lot valt, het resterende bedrag weer door gaat naar de volgende ronde. en wat een toeval(?)
de winnaar heeft een !/5 lot. dat wordt de volgende trekking weer kassa!

ik zeg altijd maar zo, je koopt een droom.
als we zo'n lot kopen ga je stiekem toch fantaseren wat je met al dat geld gaat doen. En dat blijft leuk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel je geen antwoord geeft op de vraag, vind ik
'je koopt een droom' wel een leuke uitdrukking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik had de vraag niet goed gelezen.
Ik was afgeleid door het stukje over de opzegging van het lot en de eigen ervaring daarmee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke reactie en ook behoorlijk actueel .
Ja dat wat je vader is overkomen kan natuurlijk wel gebeuren. Errrg vervelend ...