Hoe maak je het goed als je zeer onterecht heel boos op iemand bent geworden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Het beste antwoord

Door met het schaamrood op de kaken naar zo iemand toe te gaan, en het toe te geven. En dan maar hopen, dat die iemand een beetje kan relativeren, of je een beetje kent, en dat de lucht dan geklaard is....
Als die iemand duidelijk héél erg boos is geworden op mij, en misschien me niet eens meer tewoord wil staan, stuur ik een kaart (ik heb er altijd wel een paar op voorraad, van nijlpaarden die gebroken harten oppoetsen en zo...) en dan maar hopen, dat er een weggetje wordt vrijgemaakt, en ik alsnog het uit kan praten.
En ik zou me ook (misschien voor de zoveelste keer - zucht !!!) voornemen, volgende keer tot 10 te tellen - het even opgeluchte gevoel als je je boosheid afreageert, weegt nooit op tegen het rotgevoel dat je daarna hebt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, hoor, ik ben heel zelden boos, en nóg zeldener onterecht - maar ik ben nogal chaotisch, en vergeet soms dingen. (Afspraken of zo). En ik praat wel eens sneller dan de hersens werken, en dan komt er wel eens iets heel akelig m'n strot uit, terwijl ik het niet zo bedoelde - en dat schiet me dan achteraf pas te binnen En als tiener was ik nogal zwart-wit en heetgebakerd (=ongezouten...), schade en schande maken je wijs, nietwaar?? Beter een kaartje te veel met als reaktie : Gekkie, dat had ik allang begrepen, dan een kaartje te weinig.....

Andere antwoorden (6)

Neem contact met diegene op (desnoods via mail) en kruip door het stof. Laat merken dat je je echt enorm vergist hebt, bied duizend keer je excuses aan. De enige manier om het goed te maken is door helemaal eerlijk te zijn, te zeggen waarom je dacht dat je boos moest worden op die persoon en hoe je er achter bent gekomen dat dat onterecht was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is belang om te bedenken wat je relatie is tot die persoon. Iedereen wordt namelijk wel eens onterecht heel boos. Dat is gewoon onderdeel van de mens.

Een goede vriend of vriendin zal ongetwijfeld begrip hebben voor het feit dat dit kan gebeuren. het is dan vaak al op te lossen met een "sorry" en misschien een biertje samen drinken (zoals bij Obama). Persoonlijk geef ik meestal 1 x heel duidelijk mijn excuus en zorg ik ervoor dat ik het oprecht meen. Daarna moet het ook gewoon opgelost zijn.

Als de persoon echter geen begrip kan opbrengen en je excuus niet wil accepteren dan heeft het gewoon tijd nodig. Woorden zijn dan niet voldoende. Zorg er dan voor dat je het vertrouwen terug krijgt. De enige manier om dat te doen is om geruime tijd niet meer zonder reden boos te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijkheid duurt het langst. Althans ik heb ontzettend veel respect voor mensen die eerlijk tegen mij zijn. Probeer een gesprek met de persoon aan te gaan. Vertel hem eerlijk hoe het zit en naar mijn ervaring respecteren mensen dat van elkaar. Vertel dat je het jammer vind dat hij boos is op je maar dat jij er niets mee van doen hebt. Maar de persoon is natuurlijk wel geëmotioneerd dus kies je woorden zorgvuldig en dring je niet te veel op. Maar het belangrijkste wees eerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga naar de persoon in kwestie toe (eventueel met een bos bloemen of een doos bonbons) en biedt die persoon je excuses aan. Leg ook even uit waarom je onterecht boos bent geworden, want als het inderdaad onterecht is, zal hij/zij er niets van snappen. Je kunt dit ook het beste snel doen, want anders wordt het probleem groter dan het in werkelijkheid id. Als je het misverstand niet uitpraat, zal het altijd tussen jullie in blijven staan.

Ik ben er hierbij vanuit gegaan dat het om een bekende ging. Als het om een onbekende persoon gaat (iets zakelijks of winkelpersoneel o.i.d.) dan hoeft het minder uitgebreid. Je kunt volstaan met excuses en een korte uitleg (evt. telefonisch). Als je het niet doet, blijf je er zelf last van houden. Ook voor de andere persoon is het uiteraard niet leuk dat je onterecht boos bent geworden. Dus een excuus is op zijn plaats.
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeg gewoon sorry, niet makkelijk maar het meest doeltreffend.
en ja stuur een bloemetje... ik weet dat dat tegen mijn theorie is wat ik ben zelf bloemist, en zeg vaak tegen de mensen dat bloemen niet dienen om wat goed te maken.
bloemen dienen om graag gezien te worden!
Als je een bloemetje stuurt, stop er dan een kaartje bij, iets van jezelf.. in je eigen woorden.. uit je hart!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop een hele mooie bos bloemen of een goede fles wijn, ga naar degene toe en vraag wat je verder nog moet doen dan heel erg veel sorrie te zeggen om deze stomme fout weer goed te maken.