Waar komt het gezegde vandaan: met de kloten voor het blok staan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
9.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het schijnt iets met zeilen te maken te hebben, het fijne weet ik er niet van.

Antwoorden (2)

"Met de kloten voor het blok" is vergelijkbaar met:

"De kont tegen de krib gooien"

In het gezegde zitten de volgende onderdelen:

kloten: rolkralen in rijglijg voor grootzeil aan mast, ook : knopen in een lijn die niet door een blok (katrol ) kunnen.

dwars gaan liggen: Kont: (achterkant van het schip) tegen een strekdam (krib) zetten in een rivier en daardoor niet verder kunnen maar ook de rest blokkeren.

kortom, het betekent dat je de boel blokkeert.

Toegevoegd na 2 minuten:
(zie hieronder de kloten zitten)

Toegevoegd na 5 uur:
Ter verduidelijking: Het gezegde komt dus vanuit de zeilwereld. In de afbeelding hieronder zijn de kloten te zien die voorkomen dat het touw niet door het blok heen kan. Dat wordt geblokkeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je omschrijft wat het betekent, maar waar komt het vandaan of waar is het van afgeleid? Dat wordt hier volgens mij niet beantwoord.
Dit gezegde betekent; "geen kant meer op kunnen", het eigenlijke gezegde is, "met de kloten voor het blok zitten". De kloot is de leren verbinding tussen het schoot en het zeil, het blok is de katrol. M.a.w, als de kloot voor blok zit, kan het zeil niet meer aangetrokken worden en kun je dus geen kant meer op.