Kun je je roepnaam je echte naam noemen?

Als je voornaam ( officiele naam of namen ) en roepnaam niet hetzelfde zijn en iemand vraagt : wat is je echte naam , kun je dan roepnaam zeggen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Overig
17.3K
Amadea
4 jaar geleden
Dan zou je aan die iemand moeten vragen wat hij zij met 'echte naam' bedoelt. Normaliter wordt daarover gesproken wanneer een persoon (bijvoorbeeld een auteur) een pseudoniem gebruikt, dan kan gevraagd worden hoe diens échte naam luidt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Betweter, als het gevraagd wordt door zomaar iemand, dan kun je gewoon de naam opgeven zoals je aangesproken wil worden
Onder welke voornamen je op grond van de wet bent ingeschreven gaat, behalve officiële instanties, niemand iets aan.

Antwoorden (3)

Heel simpel: nee
Je echte naam is hetgeen op je Paspoort/ID kaart staat.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Weinig aan toe te voegen. Zo is het.
Wanneer je een formulier invult, dan zet je achter "naam je achternaam neer. In die zin is je achternaam je echte naam.

Maar ook je andere namen zijn échte namen, maar elk in hun eigen categorie. Een roepnaam is b.v. niet minder een echte naam dan een doopnaam.

Op officiële documenten wordt vaak om je volledige naam gevraagd. In dat geval worden je doopnamen bedoeld. Wil men je roepnaam weten dan wordt dat expliciet zo vermeld.

In de dagelijkse omgang mag je het eigenlijk zelf weten. Je echte naam is dan die naam waar jij naar luistert.
Dat kan dan zomaar ook een bijnaam zijn.
Je echte naam of voornamen zijn de namen die bij de burgerlijke stand bij de geboorte worden opgegeven en zoals deze ook in het register van de Basis Registratie Personen (BRP) en op de ID-kaart of in het paspoort staan vermeld.
Sommigen spreken van doopnaam als ze de naam van de burgerlijke stand bedoelen.Maar dit is niet juist en zorgt voor verwarring.
Doopnamen gelden niet als echte naam en kunnen zelfs afwijken van de namen waaronder je bij de burgerlijke stand bent opgegeven en in de BRP staat vermeld.
Een doopnaam wijzigen kan niet. Als je katholiek gedoopt bent en nog niet gevormd kun je wel een naam toevoegen die geldt binnen het kerkelijk recht.
Je kunt wel zelf iedere naam kiezen waaronder je aangesproken wil worden en deze ook voeren in plaats van je officiële naam. Alleen voor het invullen van officiële documenten zul je de naam moeten gebruiken zoals die voor de wet geldt (die dus op je id-bewijzen staat) Stel je gebruikt de roepnaam Betweter en iemand, die geen officiële instantie vertegenwoordigt, vraagt naar je echte naam, kun je gewoon zeggen: dat is niet belangrijk, ik wil onder de naam Betweter aangeroepen en genoemd worden. Welke naam er officieel in de BPR staan hoe je niet te noemen als je dat niet wilt, dat is jouw geheim.
Moet zijn: hoef je niet te noemen
In Nederland geldt dat de achternaam de familienaam is. Voor andere landen kunnen andere wetten en regels gelden.
Toegevoegd op 26 mei 2019 09:34: tekst