Op onderstaande link kan je precies zien wanneer het volle maan is. De kalender gaat tot 2037, dus voorlopig weet je genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als de zon aan de ene kant van de aarde staat, en de maan aan de andere kant.

Vanaf de aarde zie je dan alleen maar die helft van de maan die door de zon wordt beschenen. De andere helft van de maan, die in de schaduw ligt, zie je dan niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij vroeg niet hoe , maar wanneer....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Wanneer" is dan ook open voor meerdere interpretaties. Bijvoorbeeld:
Wanneer spreekt men van goed antwoord? In dit geval is het duidelijk dat er niet wordt gevraagd naar een tijdsindicatie, maar naar de specifieke voorwaarden waaraan een goed antwoord moet voldoen. Deze vraag kun je ook zo opvatten: aan welke voorwaarden moet voldaan worden voordat men spreekt van een volle maan. Als dit niet het antwoord was waarnaar gezocht werd (en dat kan alleen de vraagsteller beoordelen), is het dan ook behulpzaam op de vraag op een dergelijke manier te stellen dat dit misverstand niet kan ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een maansverduistering treedt in dezelfde situatie op als dat jij beschrijft, als de aarde tussen de maan en de zon staat. Je redenering is logisch, maar niet sluitend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. Daarom treedt een maansverduistering alleen op bij volle maan, dat kan niet anders. Iets preciezer dan:
- Als de aarde *precies* tussen zon en maan in staat, treedt een maansverduistering op.
- Als de aarde net niet tussen zon en maan in staat, zien wij volle maan.
13 augustus 2009 om 20.55 uur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volle maan is een van de schijngestalten van de maan waarbij de maan, vanaf de zon gezien, zich aan de andere zijde van de aarde bevindt. Het verlichte oppervlak van de maan is dan vanaf de aarde volledig te zien. Dit is dus de enige gestalte van de maan die geen schijn is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overmorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou toch veronderstellen dat de maan vol is, als ie vol te zien is. Tja en als je je volle maan eens een keertje misloopt is er geheid over een maand of wat weer een nieuwe.