Als je staat dat er 20% kans op regen is, bedoelen ze dan 20 % kans dat het gaat regenen of dat het 20% van de dag regent?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
18.8K

Het beste antwoord

Het KNMI hanteert de volgende omschrijving

Neerslagkans:

Dit getal geeft de kans als percentage (%)aan dat iemand die zich op een willekeurige vaste plek in Nederland bevindt, op een dag (00-24 uur) neerslag krijgt. Die neerslag is meestal regen, maar kan ook sneeuw of hagel zijn. Het getal zegt dus niets over de duur van de regen: dat kan 10 minuten zijn of 24 uur. Wel is vereist dat er ten minste 0,3 mm neerslag valt, wat overeenkomt met 0,3 liter per vierkante meter.
Voorbeeld: als het neerslagpercentage die dag 10% is, verloopt zo’n dag meestal droog. Bij een neerslagpercentage van 30% is er 'mogelijk’ sprake van neerslag. Een neerslagpercentage van 90% betekent ‘een zeer grote kans’ op neerslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

20% kans dat het gaat regenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook altijd het idee dat het bij 80% veel meer regent op een dag dan bij 50%. Maar dat kan ook wel kloppen, want als het heel veel gaat regenen op een dag, is het percentage dat het gaat regenen ook veel hoger denk ik.
Dat wil zeggen dat in 2 van de 10 gevallen met gelijke weersomstandigheden het in het verleden heeft geregend. En in 8 van de 10 niet. Het blijft een verwachting aan de hand van kansberekening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20% kans. Dus het is niet pver de hele dag