Fiets gevonden, aangifte gedaan maar de politie doet er verder niets mee. Wat te doen? Mag ik erop fietsen en ben ik na een bepaalde periode eigenaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.5K

Het beste antwoord

Na een jaar kunt u eigenaar worden van de fiets en u mag de fiets ook binnen dat jaar gewoon gebruiken, als de eigenaar zich nog niet heeft gemeld. Zie hier onder voor verdere uitleg.

Als u een voorwerp vindt, bent u verplicht zo snel mogelijk aangifte te doen van de vondst. In de meeste gevallen doet u aangifte bij de gemeente, in enkele plaatsen moet u hiervoor bij de politie zijn. Vindt u een voorwerp in een woning, gebouw of een vervoermiddel, dan doet u mededeling van de vondst bij de bewoner of gebruiker van de woning, het gebouw of het vervoermiddel.

U kunt altijd de gevonden voorwerpen in bewaring geven aan de gemeente waar u aangifte doet. Vraagt u om een bewijs van aangifte of van inbewaringgeving. Als u besluit het voorwerp zelf te bewaren, bent u verplicht voor het onderhoud ervan te zorgen zodat de staat van het voorwerp niet verslechtert.

Als vinder kunt u eigenaar worden van het gevonden voorwerp. U moet dan aangifte hebben gedaan bij de politie. Heeft u het gevonden goed zelf in bewaring en wordt de eigenaar niet binnen een jaar bekend, dan vervallen de eigendomsrechten en wordt u eigenaar als u hierom vraagt. Als u geen aangifte heeft gedaan, kunt u nooit eigenaar worden van het gevonden goed.

Hoewel je als vinder dus uiteraard niet zomaar eigenaar wordt van het gevonden voorwerp, heb je wel recht op het vruchtgebruik. U kunt de fiets dus gewoon gaan gebruiken, mits u er voor zorgt dat de staat van de fiets niet verslechtert.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mijn buurvrouw had laatst hetzelfde. Een goede fiets staat al een tijd ergens gestald, maar wordt al maanden niet gebruikt.

Ze is naar de politie gestapt om te vragen wat te doen.

Ze kan aangifte doen, en daarbij zoveel mogelijk kenmerken van de fiets opgeven. Bij die aangifte mag ze ook vertellen dat ze de gevonden fiets in haar eigen schuurtje gaat zetten cq heeft gezet.

De politie gaat dan aan de hand van de kenmerken zoeken of deze fiets door iemand als gestolen is gemeld, of nog zal worden gemeld. Zo ja, dan zal de fiets teruggaan naar de rechtmatige eigenaar.

Wanneer de eigenaar niet wordt gevonden cq zich niet meldt binnen een half jaar na aangifte, gaat het eigendom van de fiets over op mijn buurvrouw.

--

In jouw geval:

Of je er nu al op mag fietsen, weet ik niet - dat zou je aan de politie kunnen vragen.

Een half jaar na aangifte wordt de fiets jouw eigendom wanneer de rechtmatige eigenaar dan nog steeds onbekend is. Op dat moment mag je er met zekerheid op fietsen - het is dan immers jouw fiets.

Toegevoegd na 22 uur:

Correctie (ik kwam mijn buurvrouw vanochtend toevallig tegen):

De fiets wordt pas na een jaar haar eigendom, niet al na een half jaar.

(Dat half jaar is de tijd dat de fiets er nu al staat.)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemd, als de fiets in je voorbeeld een gevonden voorwerp zou zijn dan is het wettelijk gezien de gemeente die verantwoordelijk is (maar die dat kan uitbesteden aan de politie) en volgens mij een jaar voordat je eigenaar kunt worden. Ik heb het idee dat de politie ook niet altijd de klepel weet te hangen.
Nee!
Je neemt als het ware de fiets in bewaring en je bent er zelfs nog verantwoordelijk voor.
De eigenaar zou bijvoorbeeld toevallig over 2 jaar zijn of haar fiets met jou erop kunnen tegenkomen en dan maar geen eigenaar meer zijn....
En als na die 2 jaar de banden kaal gereden zijn en ketting versleten... Of zadel beschadigd. Hoe kan dat dan?
In praktijk zal het wel meevallen want de originele eigenaar zal blij zijn de fiets weer terug te hebben en de eventuele andere beschadigingen voor lief nemen.
Maar echt DE eigenaar kun je niet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij mag je hem na een jaar zelf houden. Maar waarom bel je niet het bureau waar je aangifte heb gedaan? Dan weet je het zeker