Waarom gebruiken we uitwerpselen e.d. als koosnaam, zoals "wat een schattig drolletje", of "wat een poepie", of "scheetje"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
4.6K

Het beste antwoord

Over het gebruik van koosnampjesis is onderzoek gedaan (zie link)
Kort samengevat waren de conclusies :
Koosnamen laten zich herkennen aan achtervoegsels als -je, -ie, -tje, -etje: De verkleinvorm geeft de gewenste affectieve lading.
Ook zit er ironie in koosnaampjes. Bijv.:Je noemt iemand met steil haar: krullekopje.
Dus als je als je je geliefde heel lief en aantrekkelijk vindt, geef je hem/haar een naam van iets dat je heel vies vindt, zoals bijvoorbeeld: Poep, maar om te laten blijken dat je het eigenlijk heel lief bedoelt, zeg je "poepie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het breekt allebei de dag een beetje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja als je ze in de letterlijke zin ziet dan is er weinig schattigs aan. Waarom gebruiken we ze dan? Geen idee. Klinkt verder wel schattig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondanks alle taboe's hebben we natuurlijk toch een tamelijk intieme relatie met onze eigen uitwerpselen.
Onze eigen drol stinkt niet echt vies en we zijn er ook meestal heel benieuwd naar.
Volgens mij ligt de intimiteit die een mens met zijn eigen ontlasting heeft toch bij de bron van die koosnaampjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kunt ook moppie, prulletje, schatje, liefje gebruiken. die vind ik persoonlijk ook wat mooier dan poepie e.d.
maar ze gaan er gelukkig niet te ver op in, want dan zou je krijgen: maagje, darmpje, anusje. gelukkig maar!