klaverjassen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarschijnlijk verveelde hij zich zo dat hij maar de aarde is gaan maken. Big big mistake.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nadenken over hoe hij het ging doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ga hiervoor naar goedegodsdienstvraag.nl
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
god bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik snap dat mensen "on death row" er iets aan hebben om in god te geloven maar wat heeft het nu voor zin voor de "normale mens" om zich met zulke sprookjes bezig te houden?

God het alom bekende denkbeeldige vriendje voor volwassenen. Mooie docu over religie, Religulous.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toen hield hij marsmannetjes en toen die te slim werden, toverde hij hun dampkring weg en begon hij aan iets nieuws.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een andere aarde afsluiten omdat Hij zag dat het beter kon...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goden en Godinnen zijn door de mens gecreeërd. Denk maar aan het Grieks, Romeins, Keltisch, Germaans panteon.

Het is vervolgens Constantijn de Grote geweest die op het consileum van (ik meen) 326 alle bisschoppen etc. bij elkaar heeft geroepen om één geloof te maken. Dus één geloof. Het Christendom met maar één God en één heilig boek.

Hieronder werden met name de Romeinse feesten tot Christelijke feesten gebombardeerd. Zo is Kerst van oorsprong Romeins en Pasen van oorsprong Keltisch. En zo kan ik er nog wel een aantal opsommen.

Het doel van Constantijn de Grote was dat de godsdienst oorlogen tussen de Romeinen en de Katholieken zouden eindigen. Maar met dit nieuwe geloof moesten wel de waarden van zijn Romeinse rijk gewaarborgd blijven.

Dit alles is tot de 5de, 6de eeuw god gegaan. Dit is de tijd dat de Bijbel zoals Constantijn de Grote klaar was en deze (in mijn visie) verkeerd geïnterpreteerd ging worden door de toenmalige gelovigen in Spanje. Zij kwamen met een leger kerkelijke wetsdienaars die de Inquisitie genoemt werd.

Deze Inquisitie trok vervolgens met een bul van Paus Gregorius IX 1233 en een bevel van Paus Innocentius IV 1252 moordend en plunderend door Europa. Met als doel om voornamelijk de Keltische en Germaanse cultuur uit te bannen. Door Paus Innocentius VIII 1484 werd hier tot slot zijn bul in de Malleus Maleficarum opgenomen. Waardoor de Inquisitie absolute macht kregen om alles wat niet binnen het Christendom past uit te roeien.

En nu vraag jij je af wat God deed voordat hij de aarde schiep?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is een hele mooie vraag om over na te denken. Langdurig en in stilte. Je vraagt naar de oorsprong van de oorsprong. Een diepe filosofie en een diepe contemplatie leiden je misschien tot inzicht.

Ik wens je veel wijsheid toe.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zich vervelen? Tegenwordig kan hij allemaal grapjes uithalen met de mensheid. Daarom heeft hij ons geschapen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze vraag vraagt naar een tijdlijn. Tijd is afhankelijk van een object dat tijd waarneemt. Als we stellen dat God tijd niet waarnam, als verlicht wezen is tijd van geen belang, dan was er dus ook geen tijd. De vraag wat deed god VOOR hij de aarde schiep is daardoor onmogelijk geworden.

Als ik God was zou ik een vriendin geschapen hebben om me te vermaken, maar wie weet :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ergens in de christelijke traditie (ik dacht door Augustinus) is als antwoord gegeven: 'de hel maken voor mensen die dit soort moeilijke vragen stellen'. ;-)

In zoverre kan deze vraag niet helemaal gesteld worden, omdat het christelijke scheppingsconcept veronderstelt dat ook tijd geschapen is. 'Voor de schepping' bestaat dus niet als temporeel moment.