Wat gebeurt er als bijvoorbeeld je hand slaapt?

Met dat tintelende gevoel, en wat gebeurt er als je dezelfde houding blijft houden? Sterft je hand dan af?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Dit verschijnsel heet transient paresthesia ofwel slapende ledematen.ransient paresthesia ofwel slapende ledematen ontstaan door een (tijdelijke) slechte doorbloeding van een lichaamsdeel. Door het afknellen van een lichaamsdeel worden elektrochemische pulsen niet goed doorgegeven van en naar de zenuwen. Hierdoor verliezen de hersenen (deels) het contact met dit lichaamsdeel. Door het gebrek aan bloed wordt het lichaamsdeel slap. Het excentrieke tintelende gevoel dat volgt is de gewaarwording van de hersenen dat bepaalde zenuwen geen informatie doorgeven en andere zenuwen juist heel veel. Het is dus een signaal aan de hersenen dat je je houding moet veranderen.

Op zich zijn slapende ledematen niet gevaarlijk. De oorzaak van slapende ledematen kan echter wel kwalijk zijn. Wanneer de doorbloeding meerdere uren wordt belemmerd kan er zenuwbeschadiging optreden. Wanneer je been slaapt dien je voorzichtig te bewegen. Er kan namelijk kramp ontstaan en je kunt jezelf blesseren.

Toegevoegd na 1 minuut:
in jou geval gaat het om een hand:D