Is een telefoonnummer intypen op je telefoon in de hand, terwijl je wacht voor t stoplicht en stilstaat, nu wel of niet strafbaar?

Stond 2 weken terug voor stoplicht.
Typte no in, stopte telefoon in carkit, ging rijden, en kreeg toen boete van agent. Artikel 61a. Feitcode 545. je mag geen telefoon in hand houden tijdens rijden. Is voor t rode licht staan dan rijden? Wie weet dit? Heb al meerdere meningen gehoord.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (6)

Zolang je niet rijdt mag je een telefoon in je handen houden. Dus voor een rood stoplicht wachten en je telefoon vasthouden is geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij gaat het om de verkeersdeelname. Dus zolang je in het verkeer deelneemt, mag je geen andere afleidende handelingen doen (zoals je telefoon vasthouden). Als je voor het rode stoplicht staat, doe je wel mee aan het verkeer. Je gebruikt immers de weg, net als met andere verkeersdeelnemers. En moet je dus opletten.

Dit is in ieder geval zoals ik het gehoord heb, maar weet het niet 100% zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de wet staat dat alleen het vasthouden van een telefoon in de auto al strafbaar is ( artikel 5 )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dit klopt. Ondanks dat je stil staat ben je verkeersdeelnemer. Zolang je je voertuig niet veilig buiten het verkeer tot stil stand hebt gebracht, mag je dus geen telefoon of navigatie bedienen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang de wielen stilstaan mag het. Dit was laatst ook op wegmisbruikers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is strafbaar. Alleen omdat je stilstaat wil dat niet zeggen dat je niet deelneemt aan het verkeer. om niet te 'rijden', zul je echt moeten parkeren.